Code of Conducts hos B2B och B2C - Skillnader eller likheter?
(2011) FEKP90 20111Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Vi vill visa vad företag tar upp i sina code of conducts, vilka aspekter man väljer att ha med, och om det finns skillnader eller likheter mellan B2B och B2C. Vi vill samtidigt undersöka hur man följer upp sina code of conducts hos underleverantörer. Slutsatser: Mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och korruption är de vanligast förekommande aspekterna som tas upp i företags code of conducts. Därtill är arbetsmiljö, arbetssäkerhet, arbetstimmar och löner vanligt förekommande aspekter som företagen tydligt framhäver. Den främsta skillnaden mellan B2B och B2C ligger under principen korruption som B2B lägger mer fokus på. Kontraktslängd är den viktigaste faktorn som påverkar leverantörens förmåga och vilja att förhålla sig till... (More)
- Vi vill visa vad företag tar upp i sina code of conducts, vilka aspekter man väljer att ha med, och om det finns skillnader eller likheter mellan B2B och B2C. Vi vill samtidigt undersöka hur man följer upp sina code of conducts hos underleverantörer. Slutsatser: Mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och korruption är de vanligast förekommande aspekterna som tas upp i företags code of conducts. Därtill är arbetsmiljö, arbetssäkerhet, arbetstimmar och löner vanligt förekommande aspekter som företagen tydligt framhäver. Den främsta skillnaden mellan B2B och B2C ligger under principen korruption som B2B lägger mer fokus på. Kontraktslängd är den viktigaste faktorn som påverkar leverantörens förmåga och vilja att förhålla sig till uppförandekoden. Revisioner och långa nära samarbeten är de vanligaste metoderna för att kontrollera och säkerställa att uppförandekoden följs av leverantörer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2004302
- author
- Samuelsson, Oscar and Andreasson, Christopher
- supervisor
- organization
- course
- FEKP90 20111
- year
- 2011
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- management, Företagsledning, Management of enterprises, FN global compact, leverantörsrelationer, uppföljning/kontroll, Code of conducts, skillnader och likheter B2B och B2C
- language
- Swedish
- id
- 2004302
- date added to LUP
- 2011-05-23 00:00:00
- date last changed
- 2012-11-13 11:36:09
@misc{2004302, abstract = {{Vi vill visa vad företag tar upp i sina code of conducts, vilka aspekter man väljer att ha med, och om det finns skillnader eller likheter mellan B2B och B2C. Vi vill samtidigt undersöka hur man följer upp sina code of conducts hos underleverantörer. Slutsatser: Mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och korruption är de vanligast förekommande aspekterna som tas upp i företags code of conducts. Därtill är arbetsmiljö, arbetssäkerhet, arbetstimmar och löner vanligt förekommande aspekter som företagen tydligt framhäver. Den främsta skillnaden mellan B2B och B2C ligger under principen korruption som B2B lägger mer fokus på. Kontraktslängd är den viktigaste faktorn som påverkar leverantörens förmåga och vilja att förhålla sig till uppförandekoden. Revisioner och långa nära samarbeten är de vanligaste metoderna för att kontrollera och säkerställa att uppförandekoden följs av leverantörer.}}, author = {{Samuelsson, Oscar and Andreasson, Christopher}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Code of Conducts hos B2B och B2C - Skillnader eller likheter?}}, year = {{2011}}, }