Piratkopia -en fara eller vara att räkna med
(2011)Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Vårt syfte med denna kandidatuppsats är att ta reda på hur olika detaljhandelsbutiker som säljer exklusiva varumärken påverkas och förhåller sig till piratkopiering samt vilka strategier de använder för att förhålla sig till piratkopieringen. Under uppsatsen använde vi oss av
samhällsvetenskaplig forskning när vi samlade in vår information. Därefter valde vi en kvalitativ forskningsmetod för att samla in det empiriska materialet, baserat på ett flertal djupintervjuer samt en observation. Vår empiri består utav totalt tolv intervjuer, varav tio stycken är personliga intervjuer och två är telefonintervjuer. Vi utförde även en observation. Vi har sett ett samband mellan piratkopieringen och dess påverkan på de exklusiva... (More) - Vårt syfte med denna kandidatuppsats är att ta reda på hur olika detaljhandelsbutiker som säljer exklusiva varumärken påverkas och förhåller sig till piratkopiering samt vilka strategier de använder för att förhålla sig till piratkopieringen. Under uppsatsen använde vi oss av
samhällsvetenskaplig forskning när vi samlade in vår information. Därefter valde vi en kvalitativ forskningsmetod för att samla in det empiriska materialet, baserat på ett flertal djupintervjuer samt en observation. Vår empiri består utav totalt tolv intervjuer, varav tio stycken är personliga intervjuer och två är telefonintervjuer. Vi utförde även en observation. Vi har sett ett samband mellan piratkopieringen och dess påverkan på de exklusiva detaljhandelsbutikerna. Resultaten visar på att butikerna bör ha strategier för att förhålla sig till piratkopieringens effekter. Vi har även identifierat ett antal risker och möjligheter piratkopieringen medför på butikerna. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2166634
- author
- Hällström, Malin ; Obradovac, Amra and Lindekrans, Natalie
- supervisor
- organization
- year
- 2011
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- piratkopiering, detaljhandelsbutiker, exklusivitet, varumärken, image och strategier
- language
- Swedish
- id
- 2166634
- date added to LUP
- 2011-09-24 00:00:00
- date last changed
- 2018-10-18 10:18:42
@misc{2166634, abstract = {{Vårt syfte med denna kandidatuppsats är att ta reda på hur olika detaljhandelsbutiker som säljer exklusiva varumärken påverkas och förhåller sig till piratkopiering samt vilka strategier de använder för att förhålla sig till piratkopieringen. Under uppsatsen använde vi oss av samhällsvetenskaplig forskning när vi samlade in vår information. Därefter valde vi en kvalitativ forskningsmetod för att samla in det empiriska materialet, baserat på ett flertal djupintervjuer samt en observation. Vår empiri består utav totalt tolv intervjuer, varav tio stycken är personliga intervjuer och två är telefonintervjuer. Vi utförde även en observation. Vi har sett ett samband mellan piratkopieringen och dess påverkan på de exklusiva detaljhandelsbutikerna. Resultaten visar på att butikerna bör ha strategier för att förhålla sig till piratkopieringens effekter. Vi har även identifierat ett antal risker och möjligheter piratkopieringen medför på butikerna.}}, author = {{Hällström, Malin and Obradovac, Amra and Lindekrans, Natalie}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Piratkopia -en fara eller vara att räkna med}}, year = {{2011}}, }