Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att vända på lärandet i språk i gymnasieskolan - en kvalitativ studie om lärares tankar kring flipped classroom

Brolin, Emilia (2014) ÄKPM33 20131
Educational Sciences
Abstract (Swedish)
Syftet med denna studie är att beskriva och analysera lärares
reflektioner om flipped classroom i språkundervisningen i
gymnasieskolan. Målet var att finna pedagogiska utmaningar
som motiverat detta arbetssätt och nya framträdande utmaningar,
samt att uppmärksamma positiva och negativa
konsekvenser med flipped classroom. För att uppnå denna
strävan användes en kvalitativ forskningsstrategi och semistrukturerade
intervjuer vid reella möten och via telefon
genomfördes med sex verksamma gymnasielärare. Deras
utsagor analyserades vidare med hjälp av kognitiva, sociokulturella
och sokratiska teorier och tidigare forskningsresultat.
De didaktiska utmaningar som lärarna ville lösa var
ökad tid till elevaktivt lärande i form av... (More)
Syftet med denna studie är att beskriva och analysera lärares
reflektioner om flipped classroom i språkundervisningen i
gymnasieskolan. Målet var att finna pedagogiska utmaningar
som motiverat detta arbetssätt och nya framträdande utmaningar,
samt att uppmärksamma positiva och negativa
konsekvenser med flipped classroom. För att uppnå denna
strävan användes en kvalitativ forskningsstrategi och semistrukturerade
intervjuer vid reella möten och via telefon
genomfördes med sex verksamma gymnasielärare. Deras
utsagor analyserades vidare med hjälp av kognitiva, sociokulturella
och sokratiska teorier och tidigare forskningsresultat.
De didaktiska utmaningar som lärarna ville lösa var
ökad tid till elevaktivt lärande i form av exempelvis fler
diskussioner i klassrummet och fler tillfällen att öva hörförståelse,
läsförståelse samt muntlig produktion. De nya didaktiska
utmaningar som framträdde i denna studie var ett
ökat krav på planering och struktur, ett ökat resurskrav i
form av tid och pengar och slutligen en ökad risk för uteblivna
förberedelser för elevernas del. Ur ett större perspektiv
blev det tydligt att flipped classroom exempelvis resulterar
i ett mer kollabortativt lärande – att lärandet blir ett
”teamwork”. De negativa konsekvenser som denna studie
uppmärksammade var exempelvis en risk för ökad lektionsfrånvaro
för elevernas del. Framöver skulle det vara önskvärt
med fler kvalitativa studier som använder andra datainsamlingsmetoder,
förslagsvis klassumsobservationer. Det
hade även varit lämpligt med kvantitativa studier, där dessa
resultat mycket väl skulle kunna användas som faktorer i en
mer standardiserad studie.
Nyckelord: (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Brolin, Emilia
supervisor
organization
course
ÄKPM33 20131
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
positiva & negativa konsekvenser, pedagogiska utmaningar, språkundervisning, Flipped classroom
language
Swedish
id
4285502
date added to LUP
2014-02-04 15:16:22
date last changed
2014-02-04 15:16:22
@misc{4285502,
  abstract     = {{Syftet med denna studie är att beskriva och analysera lärares
reflektioner om flipped classroom i språkundervisningen i
gymnasieskolan. Målet var att finna pedagogiska utmaningar
som motiverat detta arbetssätt och nya framträdande utmaningar,
samt att uppmärksamma positiva och negativa
konsekvenser med flipped classroom. För att uppnå denna
strävan användes en kvalitativ forskningsstrategi och semistrukturerade
intervjuer vid reella möten och via telefon
genomfördes med sex verksamma gymnasielärare. Deras
utsagor analyserades vidare med hjälp av kognitiva, sociokulturella
och sokratiska teorier och tidigare forskningsresultat.
De didaktiska utmaningar som lärarna ville lösa var
ökad tid till elevaktivt lärande i form av exempelvis fler
diskussioner i klassrummet och fler tillfällen att öva hörförståelse,
läsförståelse samt muntlig produktion. De nya didaktiska
utmaningar som framträdde i denna studie var ett
ökat krav på planering och struktur, ett ökat resurskrav i
form av tid och pengar och slutligen en ökad risk för uteblivna
förberedelser för elevernas del. Ur ett större perspektiv
blev det tydligt att flipped classroom exempelvis resulterar
i ett mer kollabortativt lärande – att lärandet blir ett
”teamwork”. De negativa konsekvenser som denna studie
uppmärksammade var exempelvis en risk för ökad lektionsfrånvaro
för elevernas del. Framöver skulle det vara önskvärt
med fler kvalitativa studier som använder andra datainsamlingsmetoder,
förslagsvis klassumsobservationer. Det
hade även varit lämpligt med kvantitativa studier, där dessa
resultat mycket väl skulle kunna användas som faktorer i en
mer standardiserad studie.
Nyckelord:}},
  author       = {{Brolin, Emilia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Att vända på lärandet i språk i gymnasieskolan - en kvalitativ studie om lärares tankar kring flipped classroom}},
  year         = {{2014}},
}