Grammatik i traditionens eller framtidens tjänst?
(2023) ÄSVM02 20231Department of Educational Sciences
Swedish
- Abstract (Swedish)
- Studiens syfte var att ta reda på hur grammatikmomentet tar sig uttryck i läroböcker för gymnasiet i kurserna svenska 1, 2 och 3. Syftet skulle uppnås genom att undersöka läromedlen med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys, där fokus för analysen låg på att identifiera två olika grammatiska teorier: traditionell grammatik och systemisk-funktionell grammatik. Undersökningen visade att den traditionella grammatiken var mer framträdande i läromedlen, men att även systemisk-funktionella inslag förekom, främst genom läromedlens
diskussion om stilistik, vilken dock visade sig ofta diskuteras med vardagliga termer.Läromedlen skiljde sig åt med avseende på kurs eftersom läromedlen för kursen Svenska 2 ofta hade ett eget grammatikkapitel, medan... (More) - Studiens syfte var att ta reda på hur grammatikmomentet tar sig uttryck i läroböcker för gymnasiet i kurserna svenska 1, 2 och 3. Syftet skulle uppnås genom att undersöka läromedlen med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys, där fokus för analysen låg på att identifiera två olika grammatiska teorier: traditionell grammatik och systemisk-funktionell grammatik. Undersökningen visade att den traditionella grammatiken var mer framträdande i läromedlen, men att även systemisk-funktionella inslag förekom, främst genom läromedlens
diskussion om stilistik, vilken dock visade sig ofta diskuteras med vardagliga termer.Läromedlen skiljde sig åt med avseende på kurs eftersom läromedlen för kursen Svenska 2 ofta hade ett eget grammatikkapitel, medan detta, med ett undantag, inte var fallet för de läromedel som var avsedda för kurserna Svenska 1 och Svenska 3. Dessutom verkade grammatiken i något högre utsträckning behandlas funktionellt i läromedlen avsedda för kursen Svenska 1, vilket i studien förklaras med att termen saknas i kursplanen för denna kurs, varför författarna tvingas integrera grammatiken mer löpande istället för i ett isolerat
grammatikkapitel. Och förekomsten av grammatiska inslag i läromedlen för kursen Svenska 1 förklaras med att författarna har velat förebygga den potentiellt stora kunskapsklyfta som finns mellan kurserna Svenska 1 och 2 med avseende på grammatiken. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9121557
- author
- Haraldsson, Måns LU
- supervisor
- organization
- course
- ÄSVM02 20231
- year
- 2023
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- keywords
- Grammatik, traditionell, systemisk-funktionell, läromedel, kvalitativ
- language
- Swedish
- id
- 9121557
- date added to LUP
- 2024-01-17 13:13:19
- date last changed
- 2024-01-17 13:13:19
@misc{9121557, abstract = {{Studiens syfte var att ta reda på hur grammatikmomentet tar sig uttryck i läroböcker för gymnasiet i kurserna svenska 1, 2 och 3. Syftet skulle uppnås genom att undersöka läromedlen med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys, där fokus för analysen låg på att identifiera två olika grammatiska teorier: traditionell grammatik och systemisk-funktionell grammatik. Undersökningen visade att den traditionella grammatiken var mer framträdande i läromedlen, men att även systemisk-funktionella inslag förekom, främst genom läromedlens diskussion om stilistik, vilken dock visade sig ofta diskuteras med vardagliga termer.Läromedlen skiljde sig åt med avseende på kurs eftersom läromedlen för kursen Svenska 2 ofta hade ett eget grammatikkapitel, medan detta, med ett undantag, inte var fallet för de läromedel som var avsedda för kurserna Svenska 1 och Svenska 3. Dessutom verkade grammatiken i något högre utsträckning behandlas funktionellt i läromedlen avsedda för kursen Svenska 1, vilket i studien förklaras med att termen saknas i kursplanen för denna kurs, varför författarna tvingas integrera grammatiken mer löpande istället för i ett isolerat grammatikkapitel. Och förekomsten av grammatiska inslag i läromedlen för kursen Svenska 1 förklaras med att författarna har velat förebygga den potentiellt stora kunskapsklyfta som finns mellan kurserna Svenska 1 och 2 med avseende på grammatiken.}}, author = {{Haraldsson, Måns}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Grammatik i traditionens eller framtidens tjänst?}}, year = {{2023}}, }