Utvecklingsprojekt angående språkutbildningar i främmande språk : Rapport utifrån uppdrag
(2025)- Abstract
- Akademiska utbildningar i främmande språk är på många sätt ovanliga utbildningar i högre utbildning. Utbildningarna har krav på sig att vara vetenskapligt breda samtidigt som det finns stora behov av och förväntningar på grundläggande språkfärdighetsträning. Främmande språk studeras med flera olika syften, både för bredd och djup, och av studenter i olika skeden av livet och med heterogen bakgrund. I det nuvarande resurssystemet befinner sig därför utbildningarna i en utmanande situation präglad av resursbrist och svårigheter att uppfylla sina uppdrag. Det finns därför ett behov av en kollegial diskussion baserad på nuvarande kunskap och erfarenheter kring hur utbildningarna kan utvecklas för att bättre möta utmaningarna. Det saknas... (More)
- Akademiska utbildningar i främmande språk är på många sätt ovanliga utbildningar i högre utbildning. Utbildningarna har krav på sig att vara vetenskapligt breda samtidigt som det finns stora behov av och förväntningar på grundläggande språkfärdighetsträning. Främmande språk studeras med flera olika syften, både för bredd och djup, och av studenter i olika skeden av livet och med heterogen bakgrund. I det nuvarande resurssystemet befinner sig därför utbildningarna i en utmanande situation präglad av resursbrist och svårigheter att uppfylla sina uppdrag. Det finns därför ett behov av en kollegial diskussion baserad på nuvarande kunskap och erfarenheter kring hur utbildningarna kan utvecklas för att bättre möta utmaningarna. Det saknas emellertid systematisk kunskap om främmande språk på många områden och inga förändringar i resurstilldelningssystemet verkar nära förestående. En nordisk jämförelse visar att Sverige har det mest flexibla utbildningssystemet vilket gör att en bredd i språkutbudet kunnat upprätthållas, men utbildningar i främmande språk står inför liknande utmaningar i hela Europa.
Rapporten avslutas med korta presentationer av ett antal riktningar för att främja både bredd och djup i framtiden. Syftet med denna del är att främja vidare kollegial diskussion. Det finns möjligheter inom både utbildningsinformation, utbildningsorganisation, internationella kontakter och utbyten. AI-utvecklingen behöver särskilt uppmärksammas och kräver samarbeten med kompetens inom LU. För att säkerställa att det i framtiden finns utbildningar som syftar till djup och samtidigt är attraktiva och har hög vetenskaplig kvalitet är en möjlighet att inleda samarbeten med andra lärosäten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/1436feac-6993-49e5-bc47-4bde017cfa2e
- author
- Granfelt, Jonas
LU
- organization
- publishing date
- 2025
- type
- Other contribution
- publication status
- published
- subject
- categories
- Popular Science
- pages
- 70 pages
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 1436feac-6993-49e5-bc47-4bde017cfa2e
- date added to LUP
- 2025-09-12 10:22:40
- date last changed
- 2025-09-18 10:30:49
@misc{1436feac-6993-49e5-bc47-4bde017cfa2e, abstract = {{Akademiska utbildningar i främmande språk är på många sätt ovanliga utbildningar i högre utbildning. Utbildningarna har krav på sig att vara vetenskapligt breda samtidigt som det finns stora behov av och förväntningar på grundläggande språkfärdighetsträning. Främmande språk studeras med flera olika syften, både för bredd och djup, och av studenter i olika skeden av livet och med heterogen bakgrund. I det nuvarande resurssystemet befinner sig därför utbildningarna i en utmanande situation präglad av resursbrist och svårigheter att uppfylla sina uppdrag. Det finns därför ett behov av en kollegial diskussion baserad på nuvarande kunskap och erfarenheter kring hur utbildningarna kan utvecklas för att bättre möta utmaningarna. Det saknas emellertid systematisk kunskap om främmande språk på många områden och inga förändringar i resurstilldelningssystemet verkar nära förestående. En nordisk jämförelse visar att Sverige har det mest flexibla utbildningssystemet vilket gör att en bredd i språkutbudet kunnat upprätthållas, men utbildningar i främmande språk står inför liknande utmaningar i hela Europa.<br/><br/>Rapporten avslutas med korta presentationer av ett antal riktningar för att främja både bredd och djup i framtiden. Syftet med denna del är att främja vidare kollegial diskussion. Det finns möjligheter inom både utbildningsinformation, utbildningsorganisation, internationella kontakter och utbyten. AI-utvecklingen behöver särskilt uppmärksammas och kräver samarbeten med kompetens inom LU. För att säkerställa att det i framtiden finns utbildningar som syftar till djup och samtidigt är attraktiva och har hög vetenskaplig kvalitet är en möjlighet att inleda samarbeten med andra lärosäten.}}, author = {{Granfelt, Jonas}}, language = {{swe}}, title = {{Utvecklingsprojekt angående språkutbildningar i främmande språk : Rapport utifrån uppdrag}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/227975736/Slutversion_Dnr_STYR_2024-864_Rapport_-_utvecklingsprojekt_spr_kutbildningar_.pdf}}, year = {{2025}}, }