Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Studenters uppmärksamhet under föreläsningar

Ask, Anna LU ; Lindh, Helena LU ; Modin, Hanna LU ; Pemsel, Sofia LU and Uhr, Christian LU (2009) Lunds universitets utvecklingskonferens, 2009 p.112-120
Abstract (Swedish)
Föreläsningar är vanlig undervisningsform på Lunds Tekniska Högskola

(LTH). Deras stora fördel är att information överförs ekonomiskt och effektivt till många studenter samtidigt men de har även sina begränsningar. Kritiker menar att information överförs till passivt mottagande studenter och att bristande uppmärksamhet och engagemang hos studenterna begränsar mängden kunskap som faktiskt tas emot. En intervju- och litteraturstudie har genomförts för att dels inventera vilka metoder som finns för att hålla studenternas uppmärksamhet uppe och dels vilka som tillämpas av föreläsare vid LTH. Variation och olika former av aktivering

framstår såväl i litteraturen som i intervjuerna som viktiga metoder. I artikeln presenteras... (More)
Föreläsningar är vanlig undervisningsform på Lunds Tekniska Högskola

(LTH). Deras stora fördel är att information överförs ekonomiskt och effektivt till många studenter samtidigt men de har även sina begränsningar. Kritiker menar att information överförs till passivt mottagande studenter och att bristande uppmärksamhet och engagemang hos studenterna begränsar mängden kunskap som faktiskt tas emot. En intervju- och litteraturstudie har genomförts för att dels inventera vilka metoder som finns för att hålla studenternas uppmärksamhet uppe och dels vilka som tillämpas av föreläsare vid LTH. Variation och olika former av aktivering

framstår såväl i litteraturen som i intervjuerna som viktiga metoder. I artikeln presenteras även inspiration kring hur man kan använda variation, och andra aktiviteter för att engagera och aktivera studenterna samt hur man kan strukturera en föreläsning. De flesta av de intervjuade föreläsarna

uppger att de utvecklat sina strategier genom erfarenhet medan knappt hälften nämner pedagogiska kurser. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; ; ; and
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
keywords
studentaktivering, uppmärksamhet: SoTL, Föreläsning, packaging logistics
categories
Higher Education
host publication
Proceedings utvecklingskonferens 09 Lunds Universitet
editor
Sonesson, Anders and Amnér, Gunilla
pages
112 - 120
publisher
Lund University
conference name
Lunds universitets utvecklingskonferens, 2009
conference location
Lund, Sweden
conference dates
2009-09-24 - 2009-09-24
ISBN
978-91-977974-2-9
language
Swedish
LU publication?
yes
id
50839724-82d9-43e2-8df8-5c9ac44e1731 (old id 1525206)
date added to LUP
2016-04-04 10:25:53
date last changed
2018-11-21 20:58:44
@inproceedings{50839724-82d9-43e2-8df8-5c9ac44e1731,
  abstract     = {{Föreläsningar är vanlig undervisningsform på Lunds Tekniska Högskola<br/><br>
(LTH). Deras stora fördel är att information överförs ekonomiskt och effektivt till många studenter samtidigt men de har även sina begränsningar. Kritiker menar att information överförs till passivt mottagande studenter och att bristande uppmärksamhet och engagemang hos studenterna begränsar mängden kunskap som faktiskt tas emot. En intervju- och litteraturstudie har genomförts för att dels inventera vilka metoder som finns för att hålla studenternas uppmärksamhet uppe och dels vilka som tillämpas av föreläsare vid LTH. Variation och olika former av aktivering<br/><br>
framstår såväl i litteraturen som i intervjuerna som viktiga metoder. I artikeln presenteras även inspiration kring hur man kan använda variation, och andra aktiviteter för att engagera och aktivera studenterna samt hur man kan strukturera en föreläsning. De flesta av de intervjuade föreläsarna<br/><br>
uppger att de utvecklat sina strategier genom erfarenhet medan knappt hälften nämner pedagogiska kurser.}},
  author       = {{Ask, Anna and Lindh, Helena and Modin, Hanna and Pemsel, Sofia and Uhr, Christian}},
  booktitle    = {{Proceedings utvecklingskonferens 09 Lunds Universitet}},
  editor       = {{Sonesson, Anders and Amnér, Gunilla}},
  isbn         = {{978-91-977974-2-9}},
  keywords     = {{studentaktivering; uppmärksamhet: SoTL; Föreläsning; packaging logistics}},
  language     = {{swe}},
  pages        = {{112--120}},
  publisher    = {{Lund University}},
  title        = {{Studenters uppmärksamhet under föreläsningar}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5537380/1525274.pdf}},
  year         = {{2009}},
}