Studenters uppmärksamhet under föreläsningar
(2009) Lunds universitets utvecklingskonferens, 2009 p.112-120- Abstract (Swedish)
- Föreläsningar är vanlig undervisningsform på Lunds Tekniska Högskola
(LTH). Deras stora fördel är att information överförs ekonomiskt och effektivt till många studenter samtidigt men de har även sina begränsningar. Kritiker menar att information överförs till passivt mottagande studenter och att bristande uppmärksamhet och engagemang hos studenterna begränsar mängden kunskap som faktiskt tas emot. En intervju- och litteraturstudie har genomförts för att dels inventera vilka metoder som finns för att hålla studenternas uppmärksamhet uppe och dels vilka som tillämpas av föreläsare vid LTH. Variation och olika former av aktivering
framstår såväl i litteraturen som i intervjuerna som viktiga metoder. I artikeln presenteras... (More) - Föreläsningar är vanlig undervisningsform på Lunds Tekniska Högskola
(LTH). Deras stora fördel är att information överförs ekonomiskt och effektivt till många studenter samtidigt men de har även sina begränsningar. Kritiker menar att information överförs till passivt mottagande studenter och att bristande uppmärksamhet och engagemang hos studenterna begränsar mängden kunskap som faktiskt tas emot. En intervju- och litteraturstudie har genomförts för att dels inventera vilka metoder som finns för att hålla studenternas uppmärksamhet uppe och dels vilka som tillämpas av föreläsare vid LTH. Variation och olika former av aktivering
framstår såväl i litteraturen som i intervjuerna som viktiga metoder. I artikeln presenteras även inspiration kring hur man kan använda variation, och andra aktiviteter för att engagera och aktivera studenterna samt hur man kan strukturera en föreläsning. De flesta av de intervjuade föreläsarna
uppger att de utvecklat sina strategier genom erfarenhet medan knappt hälften nämner pedagogiska kurser. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/1525206
- author
- Ask, Anna LU ; Lindh, Helena LU ; Modin, Hanna LU ; Pemsel, Sofia LU and Uhr, Christian LU
- organization
- publishing date
- 2009
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- studentaktivering, uppmärksamhet: SoTL, Föreläsning, packaging logistics
- categories
- Higher Education
- host publication
- Proceedings utvecklingskonferens 09 Lunds Universitet
- editor
- Sonesson, Anders and Amnér, Gunilla
- pages
- 112 - 120
- publisher
- Lund University
- conference name
- Lunds universitets utvecklingskonferens, 2009
- conference location
- Lund, Sweden
- conference dates
- 2009-09-24 - 2009-09-24
- ISBN
- 978-91-977974-2-9
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 50839724-82d9-43e2-8df8-5c9ac44e1731 (old id 1525206)
- date added to LUP
- 2016-04-04 10:25:53
- date last changed
- 2018-11-21 20:58:44
@inproceedings{50839724-82d9-43e2-8df8-5c9ac44e1731, abstract = {{Föreläsningar är vanlig undervisningsform på Lunds Tekniska Högskola<br/><br> (LTH). Deras stora fördel är att information överförs ekonomiskt och effektivt till många studenter samtidigt men de har även sina begränsningar. Kritiker menar att information överförs till passivt mottagande studenter och att bristande uppmärksamhet och engagemang hos studenterna begränsar mängden kunskap som faktiskt tas emot. En intervju- och litteraturstudie har genomförts för att dels inventera vilka metoder som finns för att hålla studenternas uppmärksamhet uppe och dels vilka som tillämpas av föreläsare vid LTH. Variation och olika former av aktivering<br/><br> framstår såväl i litteraturen som i intervjuerna som viktiga metoder. I artikeln presenteras även inspiration kring hur man kan använda variation, och andra aktiviteter för att engagera och aktivera studenterna samt hur man kan strukturera en föreläsning. De flesta av de intervjuade föreläsarna<br/><br> uppger att de utvecklat sina strategier genom erfarenhet medan knappt hälften nämner pedagogiska kurser.}}, author = {{Ask, Anna and Lindh, Helena and Modin, Hanna and Pemsel, Sofia and Uhr, Christian}}, booktitle = {{Proceedings utvecklingskonferens 09 Lunds Universitet}}, editor = {{Sonesson, Anders and Amnér, Gunilla}}, isbn = {{978-91-977974-2-9}}, keywords = {{studentaktivering; uppmärksamhet: SoTL; Föreläsning; packaging logistics}}, language = {{swe}}, pages = {{112--120}}, publisher = {{Lund University}}, title = {{Studenters uppmärksamhet under föreläsningar}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5537380/1525274.pdf}}, year = {{2009}}, }