Integration av numeriska metoder i kemiteknikutbildningen
(2005) LTHs 3:e Pedagogiska inspirationskonferens, 2005- Abstract (Swedish)
- Kemiteknikprogrammet fick en ny utbildningsplan 2001. Enligt den gamla utbildningsplanen fanns det en valfri kurs i numerisk analys under årskurs 4 med ett fåtal studenter. I den nya utbildningsplanen integrerades numeriska metoder med kemiteknik redan under första terminen. Metoder undervisas där problemställningen finns. Vi har valt att kalla undervisningen i numeriska metoder för beräkningsteknik.
Den beräkningsmässiga delen av kursen i kemiteknik tillsammans med beräkningsteknik omfattar ca 6 poäng av en 12 poängs kurs. I kemiteknik tränas teknologerna att ställa upp modeller för kemitekniska system. För att lösa dessa krävs i flera fall hjälp av numeriska metoder. I kemiteknik används huvudsakligen färdiga funktioner för att... (More) - Kemiteknikprogrammet fick en ny utbildningsplan 2001. Enligt den gamla utbildningsplanen fanns det en valfri kurs i numerisk analys under årskurs 4 med ett fåtal studenter. I den nya utbildningsplanen integrerades numeriska metoder med kemiteknik redan under första terminen. Metoder undervisas där problemställningen finns. Vi har valt att kalla undervisningen i numeriska metoder för beräkningsteknik.
Den beräkningsmässiga delen av kursen i kemiteknik tillsammans med beräkningsteknik omfattar ca 6 poäng av en 12 poängs kurs. I kemiteknik tränas teknologerna att ställa upp modeller för kemitekniska system. För att lösa dessa krävs i flera fall hjälp av numeriska metoder. I kemiteknik används huvudsakligen färdiga funktioner för att lösa modellerna. Beräkningsteknik lär ut principen bakom de använda metoderna. Vi diskuterar de fördelar vi ser i integrerade och ämnesövergripande upplägg av kursen samt våra erfarenheter av undervisningen efter kursen har gått i fyra år.
Vi avslutar med att diskutera hur denna ändring har påverkat programmet i sin helhet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/1626590
- author
- Führer, Claus LU and Grimsberg, Michaël LU
- organization
- publishing date
- 2005
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- SoTL
- categories
- Higher Education
- host publication
- [Host publication title missing]
- publisher
- Lunds Tekniska Högskola
- conference name
- LTHs 3:e Pedagogiska inspirationskonferens, 2005
- conference location
- Lund, Sweden
- conference dates
- 2005-05-31 - 2005-05-31
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- additional info
- The information about affiliations in this record was updated in December 2015. The record was previously connected to the following departments: Chemical Engineering (011001014), Numerical Analysis (011015004)
- id
- ec4443c9-1ebe-49cd-91c3-34a2bd4503da (old id 1626590)
- alternative location
- http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2005/Proc05/numerik_final.pdf
- date added to LUP
- 2016-04-04 10:06:12
- date last changed
- 2018-11-21 20:56:45
@inproceedings{ec4443c9-1ebe-49cd-91c3-34a2bd4503da, abstract = {{Kemiteknikprogrammet fick en ny utbildningsplan 2001. Enligt den gamla utbildningsplanen fanns det en valfri kurs i numerisk analys under årskurs 4 med ett fåtal studenter. I den nya utbildningsplanen integrerades numeriska metoder med kemiteknik redan under första terminen. Metoder undervisas där problemställningen finns. Vi har valt att kalla undervisningen i numeriska metoder för beräkningsteknik.<br/><br> Den beräkningsmässiga delen av kursen i kemiteknik tillsammans med beräkningsteknik omfattar ca 6 poäng av en 12 poängs kurs. I kemiteknik tränas teknologerna att ställa upp modeller för kemitekniska system. För att lösa dessa krävs i flera fall hjälp av numeriska metoder. I kemiteknik används huvudsakligen färdiga funktioner för att lösa modellerna. Beräkningsteknik lär ut principen bakom de använda metoderna. Vi diskuterar de fördelar vi ser i integrerade och ämnesövergripande upplägg av kursen samt våra erfarenheter av undervisningen efter kursen har gått i fyra år.<br/><br> Vi avslutar med att diskutera hur denna ändring har påverkat programmet i sin helhet.}}, author = {{Führer, Claus and Grimsberg, Michaël}}, booktitle = {{[Host publication title missing]}}, keywords = {{SoTL}}, language = {{swe}}, publisher = {{Lunds Tekniska Högskola}}, title = {{Integration av numeriska metoder i kemiteknikutbildningen}}, url = {{http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2005/Proc05/numerik_final.pdf}}, year = {{2005}}, }