Under molnen - synliggörandet av digital infrastruktur och hur tillit och aura skapas
(2014) p.97-106- Abstract (Swedish)
- För femton år sedan beskrevs Internet och framväxande digitala tjänster ofta med hjälp av ord som Cyberspace och virtuella verkligheter. Under senare år har andra efemära metaforer använts. Idag talas det mer om ”molnet” och molntjänster. Sällan har konkreta fysiska anläggningar och tung infrastruktur använts i marknadsföring och i frammanandet av visioner från företag och organisationer som arbetar med Internet och digitala tjänster. 2012 skedde dock ett tydligt skifte. Nu började Google strategin att synliggöra sina verksamheter. Företaget lanserade för första gången bilder och berättelser från sina anläggningar bortom sitt berömda kontorskomplex The Google Plex i Mountain View. Nu skulle de topphemliga datacentren synliggöras via en... (More)
- För femton år sedan beskrevs Internet och framväxande digitala tjänster ofta med hjälp av ord som Cyberspace och virtuella verkligheter. Under senare år har andra efemära metaforer använts. Idag talas det mer om ”molnet” och molntjänster. Sällan har konkreta fysiska anläggningar och tung infrastruktur använts i marknadsföring och i frammanandet av visioner från företag och organisationer som arbetar med Internet och digitala tjänster. 2012 skedde dock ett tydligt skifte. Nu började Google strategin att synliggöra sina verksamheter. Företaget lanserade för första gången bilder och berättelser från sina anläggningar bortom sitt berömda kontorskomplex The Google Plex i Mountain View. Nu skulle de topphemliga datacentren synliggöras via en webbplats med rubriken ”Data Centers”. Genom kampanjen försökte Google frammana såväl tillit till verksamheterna som en fantasieggande aura kring anläggningarna. Frågan är vad som synliggjordes via denna kampanj?
Detta kapitel analyserar hur digital infrastruktur synliggörs, vad det betyder i termer av tillit, aura och förtroende för de komplexa företagsstrukturer och processer som döljer sig där bakom. Willim visar på likheter mellan till exempel ett tidigt stålverk i Pittsburg och Googles anläggningar idag, och argumenterar för att bilderna inifrån datacentren skulle kunna beskrivas som en slags visuella metaforer för den nya digitala industrins ymnighetshorn. Willim ser paralleller till fenomenet med iscensatta fabriker, såsom Volkswagens så kallade Showcase-fabrik Die Gläserne Manufaktur, och argumenterar för att vi behöver skärskåda hur estetisering och sammanflätningar av fantasi och verklighet står i direkt relation till betydelsefulla, för att inte säga livsviktiga, strukturer och processer vad gäller dagens digitala infrastrukturer. Om vi ser på de senaste årens visualiseringar av anläggningar och infrastruktur från företag som Google, är det värt att ställa frågan: varför visas just detta på detta vis just nu? (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/4464087
- author
- Willim, Robert LU
- organization
- publishing date
- 2014
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Digital infrastruktur, aura, tillit, google, industrial cool, synliggörande
- categories
- Popular Science
- host publication
- DigiTrust: Tillit i det digitala : Tvärvetenskapliga perspektiv från ett forskningsprojekt
- editor
- Larsson, Stefan and Runeson, Per
- pages
- 97 - 106
- publisher
- Pufendorfinstitutet, Lunds universitet
- ISBN
- 978-91-979893-6-7
- project
- DigiTrust: Privacy, Identity and Legitimacy in the Digital Society
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 08b6f323-e2e9-4e53-8e53-03fa1378f528 (old id 4464087)
- alternative location
- http://www.digitalsociety.se/
- date added to LUP
- 2016-04-04 11:33:46
- date last changed
- 2018-11-21 21:05:40
@inbook{08b6f323-e2e9-4e53-8e53-03fa1378f528, abstract = {{För femton år sedan beskrevs Internet och framväxande digitala tjänster ofta med hjälp av ord som Cyberspace och virtuella verkligheter. Under senare år har andra efemära metaforer använts. Idag talas det mer om ”molnet” och molntjänster. Sällan har konkreta fysiska anläggningar och tung infrastruktur använts i marknadsföring och i frammanandet av visioner från företag och organisationer som arbetar med Internet och digitala tjänster. 2012 skedde dock ett tydligt skifte. Nu började Google strategin att synliggöra sina verksamheter. Företaget lanserade för första gången bilder och berättelser från sina anläggningar bortom sitt berömda kontorskomplex The Google Plex i Mountain View. Nu skulle de topphemliga datacentren synliggöras via en webbplats med rubriken ”Data Centers”. Genom kampanjen försökte Google frammana såväl tillit till verksamheterna som en fantasieggande aura kring anläggningarna. Frågan är vad som synliggjordes via denna kampanj?<br/><br> <br/><br> Detta kapitel analyserar hur digital infrastruktur synliggörs, vad det betyder i termer av tillit, aura och förtroende för de komplexa företagsstrukturer och processer som döljer sig där bakom. Willim visar på likheter mellan till exempel ett tidigt stålverk i Pittsburg och Googles anläggningar idag, och argumenterar för att bilderna inifrån datacentren skulle kunna beskrivas som en slags visuella metaforer för den nya digitala industrins ymnighetshorn. Willim ser paralleller till fenomenet med iscensatta fabriker, såsom Volkswagens så kallade Showcase-fabrik Die Gläserne Manufaktur, och argumenterar för att vi behöver skärskåda hur estetisering och sammanflätningar av fantasi och verklighet står i direkt relation till betydelsefulla, för att inte säga livsviktiga, strukturer och processer vad gäller dagens digitala infrastrukturer. Om vi ser på de senaste årens visualiseringar av anläggningar och infrastruktur från företag som Google, är det värt att ställa frågan: varför visas just detta på detta vis just nu?}}, author = {{Willim, Robert}}, booktitle = {{DigiTrust: Tillit i det digitala : Tvärvetenskapliga perspektiv från ett forskningsprojekt}}, editor = {{Larsson, Stefan and Runeson, Per}}, isbn = {{978-91-979893-6-7}}, keywords = {{Digital infrastruktur; aura; tillit; google; industrial cool; synliggörande}}, language = {{swe}}, pages = {{97--106}}, publisher = {{Pufendorfinstitutet, Lunds universitet}}, title = {{Under molnen - synliggörandet av digital infrastruktur och hur tillit och aura skapas}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5802558/4464092.pdf}}, year = {{2014}}, }