Barnskötarna, förskollärarna och det förtydligade pedagogiska uppdraget
(2012) Skriftserien Rapporter om utbildning;1. p.119-133- Abstract (Swedish)
- Syftet med rapporten var att med utgångspunkt i den reviderade versionen av förskolans läroplan, Lpfö 98, belysa hur man som yrkesverksam i förskolan upplever den numera framskrivna och allt tydligare åtskillnad i uppdrag mellan förskolans olika yrkeskategorier, främst förskollärare och barnskötare. Vidare belyser rapporten förskolepersonals tankar och åsikter kring förskolechefens uppdrag: - Hur upplevs ansvarsfördelningen i läroplanen av olika yrkeskategorier i förskolan? - Vilken betydelse får den för det dagliga arbetet? - Hur kan förskolechefen vara en god ledare för alla? Analysen sker med hjälp av Bourdieus begrepp habitus, fält och kapital.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/4778708
- author
- Nilsson Sjöberg, Mattias LU
- publishing date
- 2012
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Barnskötare, förskola, förskollärare, lpfö 98, pedagogiskt uppdrag
- host publication
- Forskningscirklar - kunskapsutveckling för förskola, skola och högskola
- editor
- Persson, Sven
- volume
- Skriftserien Rapporter om utbildning;1
- pages
- 119 - 133
- publisher
- Malmö högskola
- ISSN
- 1101-7643
- language
- Swedish
- LU publication?
- no
- id
- 9eafbaef-7fc6-4cbd-8389-55682f841d1d (old id 4778708)
- date added to LUP
- 2016-04-01 13:01:08
- date last changed
- 2018-11-21 20:11:23
@inbook{9eafbaef-7fc6-4cbd-8389-55682f841d1d, abstract = {{Syftet med rapporten var att med utgångspunkt i den reviderade versionen av förskolans läroplan, Lpfö 98, belysa hur man som yrkesverksam i förskolan upplever den numera framskrivna och allt tydligare åtskillnad i uppdrag mellan förskolans olika yrkeskategorier, främst förskollärare och barnskötare. Vidare belyser rapporten förskolepersonals tankar och åsikter kring förskolechefens uppdrag: - Hur upplevs ansvarsfördelningen i läroplanen av olika yrkeskategorier i förskolan? - Vilken betydelse får den för det dagliga arbetet? - Hur kan förskolechefen vara en god ledare för alla? Analysen sker med hjälp av Bourdieus begrepp habitus, fält och kapital.}}, author = {{Nilsson Sjöberg, Mattias}}, booktitle = {{Forskningscirklar - kunskapsutveckling för förskola, skola och högskola}}, editor = {{Persson, Sven}}, issn = {{1101-7643}}, keywords = {{Barnskötare; förskola; förskollärare; lpfö 98; pedagogiskt uppdrag}}, language = {{swe}}, pages = {{119--133}}, publisher = {{Malmö högskola}}, title = {{Barnskötarna, förskollärarna och det förtydligade pedagogiska uppdraget}}, volume = {{Skriftserien Rapporter om utbildning;1}}, year = {{2012}}, }