Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

The (im)possibilities of circular consumption : Producing and performing circular clothing consumption in retail and household settings

Tölg, Réka LU orcid (2025)
Abstract
In circular economies, consumers are expected to extend product lifetimes and ensure recycling—a considerable departure from the linear take-make-dispose model. To support this shift, we need to understand how circular consumption is currently enabled in retail markets and how consumers navigate these tasks. Thus, in this dissertation, I aim to explore and conceptualise how circular consumption is practically and socio-materially brought into being in a landscape configured for linear modes of consumption.

Theoretically, I combine market studies with a practice theoretical approach to consumption. I use various enabling lenses—qualification, scripting, care-in-practice, and valuation work—to explore the production of circular... (More)
In circular economies, consumers are expected to extend product lifetimes and ensure recycling—a considerable departure from the linear take-make-dispose model. To support this shift, we need to understand how circular consumption is currently enabled in retail markets and how consumers navigate these tasks. Thus, in this dissertation, I aim to explore and conceptualise how circular consumption is practically and socio-materially brought into being in a landscape configured for linear modes of consumption.

Theoretically, I combine market studies with a practice theoretical approach to consumption. I use various enabling lenses—qualification, scripting, care-in-practice, and valuation work—to explore the production of circular consumption in retail settings and its performance in household settings, in the context of clothing consumption in Sweden. Empirically, Study 1 explores the production of circular consumption in retail settings through an ethnographic study of circularity products and services. Study 2 investigates the performance of circular consumption in household settings using ethnographic material from a field trial of circularity services.

The findings of the included research papers show that retail settings produce circular consumption to be performed by consumers through caring and value-protecting work, often as part of additional household chores, and without widespread support from market materialities. Furthermore, it is shown that consumers enact care for others and valuation work to perform circular consumption. However, various challenges arise in securing and coordinating the resources, devices and skills required for care and valuations, complicating the performance of circular consumption.

This dissertation contributes to circular consumption research and the sociology of consumption by showing that circular consumption is produced and performed to co-exist with the dominant linear modes of consumption, rather than challenging and displacing them. Studying circular consumption both in everyday life and in retail markets helped to further the knowledge of how retail market materialities shape such (im)possibilities. For a shift to circularity, retail markets need to be re-arranged to enable consumers to sidestep linear modes of consumption and reduce the complexities of circular practices. (Less)
Abstract (Swedish)
I cirkulära ekonomier förväntas konsumenter förlänga produkters livslängd och säkerställa att de återvinns—en betydande omställning från dagens ekonomiska system där linjära konsumtionssätt dominerar. För att stödja denna omställning behöver vi förstå hur cirkulär konsumtion (o)möjliggörs i olika kontexter som formats av linjär konsumtion, t. ex. detaljhandeln och hushåll. Syftet med denna avhandling är därför att utforska och konceptualisera hur cirkulär konsumtion praktiskt och socio-materiellt skapas i ett landskap som är konfigurerat för linjära konsumtionssätt.

Teoretiskt kombinerar jag en praktikteoretisk ansats till konsumtion med perspektiv hämtade från Constructivist Market Studies. Jag använder olika teoretiska... (More)
I cirkulära ekonomier förväntas konsumenter förlänga produkters livslängd och säkerställa att de återvinns—en betydande omställning från dagens ekonomiska system där linjära konsumtionssätt dominerar. För att stödja denna omställning behöver vi förstå hur cirkulär konsumtion (o)möjliggörs i olika kontexter som formats av linjär konsumtion, t. ex. detaljhandeln och hushåll. Syftet med denna avhandling är därför att utforska och konceptualisera hur cirkulär konsumtion praktiskt och socio-materiellt skapas i ett landskap som är konfigurerat för linjära konsumtionssätt.

Teoretiskt kombinerar jag en praktikteoretisk ansats till konsumtion med perspektiv hämtade från Constructivist Market Studies. Jag använder olika teoretiska begrepp—qualification, script, care-in-practice och valuation—för att utforska produktionen och utförandet av cirkulär konsumtion av kläder i två olika kontexter i Sverige—detaljhandeln och hushåll. I studie 1 används etnografiska metoder för att undersöka hur cirkulär konsumtion produceras genom marknadsföring av cirkularitetsprodukter och tjänster i detaljhandeln. I studie 2 används etnografiska metoder som en del av ett fältförsök för att undersöka hur cirkulär konsumtion utförs i hushåll som använder olika typer av cirkularitetstjänster.

Resultaten av de inkluderade forskningsartiklarna visar att detaljhandeln producerar cirkulär konsumtion som bygger på konsumenters omsorgs- och värdebevarande arbete men att det saknas stöd som kan underlätta detta arbete. Cirkulär konsumtion inkluderar inte bara omsorg och vård av kläder, utan också vidare omsorgs- och värderingsarbete som involverar t. ex. miljö, andra familjemedlemmar och framtida användare. Resultaten visar också att det kontinuerligt uppstår olika utmaningar i att säkra och samordna de resurser och färdigheter som krävs för omsorgs- och värdebevarande arbete, vilket komplicerar utförandet av cirkulär konsumtion.

Sammanfattningsvis visar avhandlingen att cirkulär konsumtion produceras och utförs på ett sätt som gör att det samexisterar snarare än utmanar eller ersätter dominerande linjära konsumtionssätt. Genom att studera cirkulär konsumtion i både detaljhandel och hushåll bidrar avhandlingen till forskning om cirkulär konsumtion och konsumtionssociologi genom att öka kunskapen om hur detaljhandeln materiellt formar sådana cirkulära (o)möjligheter. För en övergång till cirkulär konsumtion behöver detaljhandeln omorganiseras för att hindra linjära konsumtionssätt och samtidigt minska komplexiteten i cirkulära praktiker. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
supervisor
opponent
  • Assistant Professor Greene, Mary, Wageningen University & Research, The Netherlands
organization
alternative title
(O)möjligheterna med cirkulär konsumtion : Att producera och utföra cirkulär klädkonsumtion i detaljhandeln och hushåll
publishing date
type
Thesis
publication status
published
subject
keywords
Circular consumption, Retail, Household, Care, Responsibilisation, Valuation, Sociology of consumption, Market studies, Theories of practice
pages
135 pages
publisher
Lund University
defense location
U203, Campus Helsingborg, Universitetsplatsen, Helsingborg
defense date
2025-04-11 13:00:00
ISBN
978-91-8104-404-1
978-91-8104-405-8
project
Service Studies Consumption
Enabling circular clothing consumption: Investigating efforts in retail and household settings
Sustainable Clothing Future
language
English
LU publication?
yes
id
4e9ead1a-3d5b-410f-8c75-0ef7cb8a5014
date added to LUP
2025-03-06 16:40:30
date last changed
2025-04-04 15:03:08
@phdthesis{4e9ead1a-3d5b-410f-8c75-0ef7cb8a5014,
  abstract     = {{In circular economies, consumers are expected to extend product lifetimes and ensure recycling—a considerable departure from the linear take-make-dispose model. To support this shift, we need to understand how circular consumption is currently enabled in retail markets and how consumers navigate these tasks. Thus, in this dissertation, I aim to explore and conceptualise how circular consumption is practically and socio-materially brought into being in a landscape configured for linear modes of consumption.<br/><br/>Theoretically, I combine market studies with a practice theoretical approach to consumption. I use various enabling lenses—qualification, scripting, care-in-practice, and valuation work—to explore the production of circular consumption in retail settings and its performance in household settings, in the context of clothing consumption in Sweden. Empirically, Study 1 explores the production of circular consumption in retail settings through an ethnographic study of circularity products and services. Study 2 investigates the performance of circular consumption in household settings using ethnographic material from a field trial of circularity services.<br/><br/>The findings of the included research papers show that retail settings produce circular consumption to be performed by consumers through caring and value-protecting work, often as part of additional household chores, and without widespread support from market materialities. Furthermore, it is shown that consumers enact care for others and valuation work to perform circular consumption. However, various challenges arise in securing and coordinating the resources, devices and skills required for care and valuations, complicating the performance of circular consumption.<br/><br/>This dissertation contributes to circular consumption research and the sociology of consumption by showing that circular consumption is produced and performed to co-exist with the dominant linear modes of consumption, rather than challenging and displacing them. Studying circular consumption both in everyday life and in retail markets helped to further the knowledge of how retail market materialities shape such (im)possibilities. For a shift to circularity, retail markets need to be re-arranged to enable consumers to sidestep linear modes of consumption and reduce the complexities of circular practices.}},
  author       = {{Tölg, Réka}},
  isbn         = {{978-91-8104-404-1}},
  keywords     = {{Circular consumption; Retail; Household; Care; Responsibilisation; Valuation; Sociology of consumption; Market studies; Theories of practice}},
  language     = {{eng}},
  publisher    = {{Lund University}},
  school       = {{Lund University}},
  title        = {{The (im)possibilities of circular consumption : Producing and performing circular clothing consumption in retail and household settings}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/209816145/Reka_Tolg_-_KAPPA.pdf}},
  year         = {{2025}},
}