Studiemiljöer vid Lunds universitet - en undersökning ur ett psykosocialt perspektiv
(2005)- Abstract (Swedish)
- De högsta studiekraven kommer från studenterna själva. Så beskriver majoriteten av studenterna i denna studiemiljöundersökning studierna vid Lunds universitet. I andra hand betonas kraven från arbetsmarknaden och först i tredje hand utbildningens krav sådana de förmedlas i undervisningen av lärare och handledare. Undersökningen ger bilden av den existentiellt sett ensamma studenten med höga krav på sig själv. En långt driven individualisering präglar ofta studenters och universitetspersonals förklaringar till varför vissa studenter visar tecken på stress; de var överambitiösa och prestationsinriktade redan innan de påbörjade sina universitetsstudier. Problematisering sker således främst på individnivå. Denna undersökning visar emellertid... (More)
- De högsta studiekraven kommer från studenterna själva. Så beskriver majoriteten av studenterna i denna studiemiljöundersökning studierna vid Lunds universitet. I andra hand betonas kraven från arbetsmarknaden och först i tredje hand utbildningens krav sådana de förmedlas i undervisningen av lärare och handledare. Undersökningen ger bilden av den existentiellt sett ensamma studenten med höga krav på sig själv. En långt driven individualisering präglar ofta studenters och universitetspersonals förklaringar till varför vissa studenter visar tecken på stress; de var överambitiösa och prestationsinriktade redan innan de påbörjade sina universitetsstudier. Problematisering sker således främst på individnivå. Denna undersökning visar emellertid att det också finns anledning att söka förklaringar inom studiemijön vid universitetets olika fakulteter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/795604
- author
- Nilsson-Lindström, Margareta LU
- organization
- publishing date
- 2005
- type
- Book/Report
- publication status
- published
- subject
- keywords
- studiekrav, studiesituation, egenkontroll, stress, soicologi, studiemiljö, stöd, sociology
- pages
- 88 pages
- publisher
- Utvärderingsenheten, Lunds universitet
- report number
- 2005:236
- ISSN
- 1401-775X
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- d56d91e3-a06a-4d7e-9e82-10e3dd20c5f0 (old id 795604)
- date added to LUP
- 2016-04-01 15:54:27
- date last changed
- 2018-11-21 20:37:17
@techreport{d56d91e3-a06a-4d7e-9e82-10e3dd20c5f0, abstract = {{De högsta studiekraven kommer från studenterna själva. Så beskriver majoriteten av studenterna i denna studiemiljöundersökning studierna vid Lunds universitet. I andra hand betonas kraven från arbetsmarknaden och först i tredje hand utbildningens krav sådana de förmedlas i undervisningen av lärare och handledare. Undersökningen ger bilden av den existentiellt sett ensamma studenten med höga krav på sig själv. En långt driven individualisering präglar ofta studenters och universitetspersonals förklaringar till varför vissa studenter visar tecken på stress; de var överambitiösa och prestationsinriktade redan innan de påbörjade sina universitetsstudier. Problematisering sker således främst på individnivå. Denna undersökning visar emellertid att det också finns anledning att söka förklaringar inom studiemijön vid universitetets olika fakulteter.}}, author = {{Nilsson-Lindström, Margareta}}, institution = {{Utvärderingsenheten, Lunds universitet}}, issn = {{1401-775X}}, keywords = {{studiekrav; studiesituation; egenkontroll; stress; soicologi; studiemiljö; stöd; sociology}}, language = {{swe}}, number = {{2005:236}}, title = {{Studiemiljöer vid Lunds universitet - en undersökning ur ett psykosocialt perspektiv}}, year = {{2005}}, }