Pandemic-induced Migration From Campus to Digital Mode: Experiences From Social Work Students and Teachers in India and Sweden
(2024) In The International Journal of Community and Social Development 6(4).- Abstract (Swedish)
- Artikeln utforskar den snabba och COVID-19 pandemiframkallade migrationen från campus till digital undervisning 2020–2021. Migrationsprocessen erbjuder en möjlighet att undersöka flera viktiga frågor relaterade till digital undervisning, lärande och utbildning. Baserat på vår studie av situationen för School of Social Work vid Tata Institute of Social Sciences i Mumbai, Indien, och Socialhögskolan vid Lunds universitet, Sverige, utforskar och jämför vi den sociala komponenten i studenternas och lärarnas upplevelser vid de två institutionerna. Datainsamlingen bygger på fokusgrupper och intervjuer kompletterade med olika relevanta institutionella dokument samt våra egna erfarenheter vid våra respektive institutioner. Det argumentet vi... (More)
- Artikeln utforskar den snabba och COVID-19 pandemiframkallade migrationen från campus till digital undervisning 2020–2021. Migrationsprocessen erbjuder en möjlighet att undersöka flera viktiga frågor relaterade till digital undervisning, lärande och utbildning. Baserat på vår studie av situationen för School of Social Work vid Tata Institute of Social Sciences i Mumbai, Indien, och Socialhögskolan vid Lunds universitet, Sverige, utforskar och jämför vi den sociala komponenten i studenternas och lärarnas upplevelser vid de två institutionerna. Datainsamlingen bygger på fokusgrupper och intervjuer kompletterade med olika relevanta institutionella dokument samt våra egna erfarenheter vid våra respektive institutioner. Det argumentet vi lägger fram i artikeln är att de svenska elevernas och lärarnas gensvar på den pandemiframkallade krisen och migrationen till digital undervisning är ett fall av att ”lita på staten” (trusting the state), ett passivt väntande på top-down-initiativ och instruktioner. Gensvaret vid den indiska institutionen är ett fall av att ”lita på oss själva” (trusting ourselves), att inte vänta på instruktioner och stöd uppifrån utan skapa lösningar nerifrån och upp inom den interna gemenskapen av lärare och studenter. Vi lyfter också fram olika uppfattningar och fysiska och känslomässiga effekter av att undervisa och studera hemifrån. Samtidigt som vi presenterar skillnaderna i förväntningarna hos lärarna och studenterna belyser vi också deras tålamod, uthållighet och innovation i deras arbeta och studier hemifrån, utan möjlighet att återvända till campus. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/891413b0-4b6c-44dc-9ea0-2bcf575203cc
- author
- Magnusson, Jan LU and jha, Manish K
- organization
- alternative title
- Pandemiframkallad migration från campus till digitalt läge: Erfarenheter bland lärare och studenter i socialt arbete i Indien och Sverige
- publishing date
- 2024-09-19
- type
- Contribution to journal
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Pandemic, COVID-19, digital, campus, social work, social trust
- in
- The International Journal of Community and Social Development
- volume
- 6
- issue
- 4
- publisher
- SAGE Publications
- ISSN
- 2516-6026
- DOI
- 10.1177/25166026241266672
- language
- English
- LU publication?
- yes
- id
- 891413b0-4b6c-44dc-9ea0-2bcf575203cc
- date added to LUP
- 2024-09-23 09:30:09
- date last changed
- 2024-09-24 08:17:07
@article{891413b0-4b6c-44dc-9ea0-2bcf575203cc, abstract = {{Artikeln utforskar den snabba och COVID-19 pandemiframkallade migrationen från campus till digital undervisning 2020–2021. Migrationsprocessen erbjuder en möjlighet att undersöka flera viktiga frågor relaterade till digital undervisning, lärande och utbildning. Baserat på vår studie av situationen för School of Social Work vid Tata Institute of Social Sciences i Mumbai, Indien, och Socialhögskolan vid Lunds universitet, Sverige, utforskar och jämför vi den sociala komponenten i studenternas och lärarnas upplevelser vid de två institutionerna. Datainsamlingen bygger på fokusgrupper och intervjuer kompletterade med olika relevanta institutionella dokument samt våra egna erfarenheter vid våra respektive institutioner. Det argumentet vi lägger fram i artikeln är att de svenska elevernas och lärarnas gensvar på den pandemiframkallade krisen och migrationen till digital undervisning är ett fall av att ”lita på staten” (trusting the state), ett passivt väntande på top-down-initiativ och instruktioner. Gensvaret vid den indiska institutionen är ett fall av att ”lita på oss själva” (trusting ourselves), att inte vänta på instruktioner och stöd uppifrån utan skapa lösningar nerifrån och upp inom den interna gemenskapen av lärare och studenter. Vi lyfter också fram olika uppfattningar och fysiska och känslomässiga effekter av att undervisa och studera hemifrån. Samtidigt som vi presenterar skillnaderna i förväntningarna hos lärarna och studenterna belyser vi också deras tålamod, uthållighet och innovation i deras arbeta och studier hemifrån, utan möjlighet att återvända till campus.}}, author = {{Magnusson, Jan and jha, Manish K}}, issn = {{2516-6026}}, keywords = {{Pandemic, COVID-19, digital, campus, social work, social trust}}, language = {{eng}}, month = {{09}}, number = {{4}}, publisher = {{SAGE Publications}}, series = {{The International Journal of Community and Social Development}}, title = {{Pandemic-induced Migration From Campus to Digital Mode: Experiences From Social Work Students and Teachers in India and Sweden}}, url = {{http://dx.doi.org/10.1177/25166026241266672}}, doi = {{10.1177/25166026241266672}}, volume = {{6}}, year = {{2024}}, }