Intensiva möten och små event. På SHIE med Gilles Deleuze och Félix Guattari
(2007) p.167-190- Abstract (Swedish)
- Det övergripande temat för boken är hur platser i allt högre utsträckning kommersialiseras och paketeras som en attraktiv produkt. I kapitlet exeplifieras dessa processer genom en skildring av hur olika aktörer inom den skandinaviska mötesindustrin paketerar och säljer in sina tjänster vid den årligen återkommande fackmässan i Stockholms mässhallar(SHIE). Samtidigt introduceras en deleuziansk händelseontologi som låter oss flytta fokus från representationstänkandets positionsontologi till en rörelse och processontologi där blivaden och härledandet av händelser står i centrum.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/943615
- author
- Åberg, Veronica LU
- organization
- publishing date
- 2007
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- service encounter, relationellt rum, servicescape, hospitality industry, the event, mashinic becomings, Gilles Deleuze, relational space, servicelandskap, servicemötet, tillblivanden, värdskap, mötesindustrin
- host publication
- Plats som produkt. Kommersialisering och paketering
- editor
- Ek, Richard and Hultman, Johan
- pages
- 167 - 190
- publisher
- Studentlitteratur AB
- ISBN
- 978-91-44-04598-6
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- a9b929bb-8169-4e1c-936d-85b248b67b19 (old id 943615)
- date added to LUP
- 2016-04-04 10:04:04
- date last changed
- 2018-11-21 20:56:31
@inbook{a9b929bb-8169-4e1c-936d-85b248b67b19, abstract = {{Det övergripande temat för boken är hur platser i allt högre utsträckning kommersialiseras och paketeras som en attraktiv produkt. I kapitlet exeplifieras dessa processer genom en skildring av hur olika aktörer inom den skandinaviska mötesindustrin paketerar och säljer in sina tjänster vid den årligen återkommande fackmässan i Stockholms mässhallar(SHIE). Samtidigt introduceras en deleuziansk händelseontologi som låter oss flytta fokus från representationstänkandets positionsontologi till en rörelse och processontologi där blivaden och härledandet av händelser står i centrum.}}, author = {{Åberg, Veronica}}, booktitle = {{Plats som produkt. Kommersialisering och paketering}}, editor = {{Ek, Richard and Hultman, Johan}}, isbn = {{978-91-44-04598-6}}, keywords = {{service encounter; relationellt rum; servicescape; hospitality industry; the event; mashinic becomings; Gilles Deleuze; relational space; servicelandskap; servicemötet; tillblivanden; värdskap; mötesindustrin}}, language = {{swe}}, pages = {{167--190}}, publisher = {{Studentlitteratur AB}}, title = {{Intensiva möten och små event. På SHIE med Gilles Deleuze och Félix Guattari}}, year = {{2007}}, }