Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Utbildningsfältets omvandling och läraryrkenas professionalisering

Nilsson-Lindström, Margareta LU (2019) p.127-169
Abstract (Swedish)
Kapitlet behandlar läraryrkenas positioner och professionsstatus på utbildningens fält. Efter ett kort inledande avsnitt om fältet följer en översikt över svensk skolpolitik de senaste decennierna. Översikten fokuserar skolan och läraryrkenas samhälleliga inbäddning och förutsättningar efter skolverksamhetens kommunalisering och avreglering. Skolan som arbetsorganisation, rektorers framskjutna position som arbetsgivarrepresentanter och den ur professionaliseringssynpunkt strategiska betydelsen av lärarlegitimation och karriärtjänster diskuteras med utgångspunkt från Eliot Freidsons tre konkurrerande styrningslogiker – professionalismens, byråkratins och marknadens. Slutsatsen är att mixen av olika styrningslogiker förändrats på... (More)
Kapitlet behandlar läraryrkenas positioner och professionsstatus på utbildningens fält. Efter ett kort inledande avsnitt om fältet följer en översikt över svensk skolpolitik de senaste decennierna. Översikten fokuserar skolan och läraryrkenas samhälleliga inbäddning och förutsättningar efter skolverksamhetens kommunalisering och avreglering. Skolan som arbetsorganisation, rektorers framskjutna position som arbetsgivarrepresentanter och den ur professionaliseringssynpunkt strategiska betydelsen av lärarlegitimation och karriärtjänster diskuteras med utgångspunkt från Eliot Freidsons tre konkurrerande styrningslogiker – professionalismens, byråkratins och marknadens. Slutsatsen är att mixen av olika styrningslogiker förändrats på professionens bekostnad till förmån för byråkratins och marknadens. Kan lärarlegitimation och karriärtjänster fungera som lärarförbundens språngbräda i en för läraryrkenas professionalisering problematisk utbildningspolitisk kontext? (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
host publication
Ett professionellt landskap i förvandling
editor
Brante, Thomas ; Svensson, Kerstin and Svensson, Lennart G
pages
42 pages
publisher
Studentlitteratur AB
ISBN
978-91-44-12227-4
language
Swedish
LU publication?
yes
id
ac5a93d5-ace4-4753-818e-d66bdd5972e6
date added to LUP
2019-08-15 10:52:30
date last changed
2019-08-15 11:25:08
@inbook{ac5a93d5-ace4-4753-818e-d66bdd5972e6,
  abstract     = {{Kapitlet behandlar läraryrkenas positioner och professionsstatus på utbildningens fält. Efter ett kort inledande avsnitt om fältet följer en översikt över svensk skolpolitik de senaste decennierna. Översikten fokuserar skolan och läraryrkenas samhälleliga inbäddning och förutsättningar efter skolverksamhetens kommunalisering och avreglering. Skolan som arbetsorganisation, rektorers framskjutna position som arbetsgivarrepresentanter och den ur professionaliseringssynpunkt strategiska betydelsen av lärarlegitimation och karriärtjänster diskuteras med utgångspunkt från Eliot Freidsons tre konkurrerande styrningslogiker – professionalismens, byråkratins och marknadens. Slutsatsen är att mixen av olika styrningslogiker förändrats på professionens bekostnad till förmån för byråkratins och marknadens. Kan lärarlegitimation och karriärtjänster fungera som lärarförbundens språngbräda i en för läraryrkenas professionalisering problematisk utbildningspolitisk kontext?}},
  author       = {{Nilsson-Lindström, Margareta}},
  booktitle    = {{Ett professionellt landskap i förvandling}},
  editor       = {{Brante, Thomas and Svensson, Kerstin and Svensson, Lennart G}},
  isbn         = {{978-91-44-12227-4}},
  language     = {{swe}},
  pages        = {{127--169}},
  publisher    = {{Studentlitteratur AB}},
  title        = {{Utbildningsfältets omvandling och läraryrkenas professionalisering}},
  year         = {{2019}},
}