Interventionsforskning som en dialog mellan intellectus och ratio
(2022) p.361-376- Abstract (Swedish)
- När vi söker kunskap rör vi oss längs horisonter av icke-vetande. I en sådan bildningsresa slår vi i det här kapitlet följe med filosofen Jonna Bornemark. Den sociala barnavården är ett fält där alltmer kunskap bildas. Men hur går det till? Den här texten handlar om kunskapssökande inom socialt arbete, närmare bestämt familjehemsvård. Att söka kunskap är att göra en mängd val och överväganden. Med hjälp av 1400-talsfilosofen Nicholas Cusanus begreppspar intellectus och ratio vill vi åskådliggöra en sådan kunskapsbildningsprocess.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/b096ba00-2b42-41ed-9336-3221620d8c55
- author
- Linde, Stig LU and Bergström, Martin LU
- organization
- publishing date
- 2022-10-28
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Interventionsforskning, Intellectus, Ratio, Familjehemsvård, kunskapsbildning, Nicholas Cusanus
- categories
- Popular Science
- host publication
- Socialt arbete i förändring : Utmaningar och villkor inom utbildning, forskning och praktik - Utmaningar och villkor inom utbildning, forskning och praktik
- editor
- Angelin, Anna and Angelin, Torbjörn Hjort
- pages
- 15 pages
- publisher
- Socialhögskolan, Lunds universitet
- ISBN
- 978-91-7895-546-6
- 978-91-7895-545-9
- DOI
- 10.37852/oblu.180.c480
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- b096ba00-2b42-41ed-9336-3221620d8c55
- date added to LUP
- 2022-11-09 15:11:59
- date last changed
- 2022-11-15 11:06:16
@inbook{b096ba00-2b42-41ed-9336-3221620d8c55, abstract = {{När vi söker kunskap rör vi oss längs horisonter av icke-vetande. I en sådan bildningsresa slår vi i det här kapitlet följe med filosofen Jonna Bornemark. Den sociala barnavården är ett fält där alltmer kunskap bildas. Men hur går det till? Den här texten handlar om kunskapssökande inom socialt arbete, närmare bestämt familjehemsvård. Att söka kunskap är att göra en mängd val och överväganden. Med hjälp av 1400-talsfilosofen Nicholas Cusanus begreppspar intellectus och ratio vill vi åskådliggöra en sådan kunskapsbildningsprocess.}}, author = {{Linde, Stig and Bergström, Martin}}, booktitle = {{Socialt arbete i förändring : Utmaningar och villkor inom utbildning, forskning och praktik}}, editor = {{Angelin, Anna and Angelin, Torbjörn Hjort}}, isbn = {{978-91-7895-546-6}}, keywords = {{Interventionsforskning; Intellectus; Ratio; Familjehemsvård; kunskapsbildning; Nicholas Cusanus}}, language = {{swe}}, month = {{10}}, pages = {{361--376}}, publisher = {{Socialhögskolan, Lunds universitet}}, title = {{Interventionsforskning som en dialog mellan intellectus och ratio}}, url = {{http://dx.doi.org/10.37852/oblu.180.c480}}, doi = {{10.37852/oblu.180.c480}}, year = {{2022}}, }