Klassisk karaktär. Den moraliska samhällsnyttan av klassiska studier, ca 1807–1828
(2017) In Historisk Tidskrift 137(4). p.607-639- Abstract (Swedish)
- I denna uppsats undersöks sambandet mellan klassiska studier och moralisk fostranunder 1800-talets tre första decennier. Utifrån en genomgång av reformmaterial,debattryck och artiklar spåras argument om antikstudiets samhällsnytta. Återkommande framhölls dess betydelse för att utveckla karaktärsdrag som manlighet, fosterlandskärlek och pliktuppfyllande i debatten. Klassiska språk och antik litteratur ansågs därigenom skapa arbetsamma medborgare och ädla och självständiga ämbetsmän. Analysen visar att frågan om ungdomens moral var en viktig del av konflikten om skolan och att de klassiska studierna försvarades och angreps utifrån deras funktion som medel för bildning och fostran.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/bff79e48-6459-466a-b484-b6f863f835af
- author
- Hammar, Isak LU
- organization
- alternative title
- Classical Character: The moral value of classical study, ca 1807-1828
- publishing date
- 2017-12
- type
- Contribution to journal
- publication status
- published
- subject
- keywords
- klassisk bildning, moralisk fostran, formell bildning
- in
- Historisk Tidskrift
- volume
- 137
- issue
- 4
- pages
- 607 - 639
- publisher
- Svenska historiska föreningen
- external identifiers
-
- scopus:85050309803
- ISSN
- 0345-469X
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- bff79e48-6459-466a-b484-b6f863f835af
- date added to LUP
- 2018-02-13 14:19:34
- date last changed
- 2023-01-07 04:35:39
@article{bff79e48-6459-466a-b484-b6f863f835af, abstract = {{I denna uppsats undersöks sambandet mellan klassiska studier och moralisk fostranunder 1800-talets tre första decennier. Utifrån en genomgång av reformmaterial,debattryck och artiklar spåras argument om antikstudiets samhällsnytta. Återkommande framhölls dess betydelse för att utveckla karaktärsdrag som manlighet, fosterlandskärlek och pliktuppfyllande i debatten. Klassiska språk och antik litteratur ansågs därigenom skapa arbetsamma medborgare och ädla och självständiga ämbetsmän. Analysen visar att frågan om ungdomens moral var en viktig del av konflikten om skolan och att de klassiska studierna försvarades och angreps utifrån deras funktion som medel för bildning och fostran.<br/>}}, author = {{Hammar, Isak}}, issn = {{0345-469X}}, keywords = {{klassisk bildning; moralisk fostran; formell bildning}}, language = {{swe}}, number = {{4}}, pages = {{607--639}}, publisher = {{Svenska historiska föreningen}}, series = {{Historisk Tidskrift}}, title = {{Klassisk karaktär. Den moraliska samhällsnyttan av klassiska studier, ca 1807–1828}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/38470091/HT.2017.4_Hammar.pdf}}, volume = {{137}}, year = {{2017}}, }