Att förebygga stora översvämningar
(2009) In Pedagogisk forskning i Sverige 14(4). p.354-373- Abstract (Swedish)
- Artikeln redogör för en intervjustudie som gjordes med 15 internationella studenter på ett mastersprogram med inriktning mot hållbar utveckling, där undervisningen ägt rum på engelska. Studenterna frågades i individuella intervjuer på engelska hur de ansåg att stora översvämningar kunde förebyggas. En intentional-expressiv dialogstruktur anpassades till att innefatta frågor om hur nyckeluttryck i deras svar kunde uttryckas på studenternas modersmål. Studenterna fick sedan jämföra och kontrastera uttryckssätten och betydelserna som de använt i sina förklaringar, på engelska och på modersmålet. Deras skiftande språkliga och ämnesmässiga bakgrund speglades generellt genom en bred variation i uppfattningarna av frågeställningen, och i... (More)
- Artikeln redogör för en intervjustudie som gjordes med 15 internationella studenter på ett mastersprogram med inriktning mot hållbar utveckling, där undervisningen ägt rum på engelska. Studenterna frågades i individuella intervjuer på engelska hur de ansåg att stora översvämningar kunde förebyggas. En intentional-expressiv dialogstruktur anpassades till att innefatta frågor om hur nyckeluttryck i deras svar kunde uttryckas på studenternas modersmål. Studenterna fick sedan jämföra och kontrastera uttryckssätten och betydelserna som de använt i sina förklaringar, på engelska och på modersmålet. Deras skiftande språkliga och ämnesmässiga bakgrund speglades generellt genom en bred variation i uppfattningarna av frågeställningen, och i studenternas reaktioner till intervjusituationen. Resultaten visar att dialogstrukturen dessutom fick många av studenterna att inkludera andra aspekter i sina förklaringar, när frågan om uttryck och innebörder på modersmålet infördes, än när de först förklarat enbart på engelska. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/dc0350e2-5d50-49f9-9bc2-8f168ed964b7
- author
- Avery, Helen LU
- organization
- alternative title
- To prevent major flooding
- publishing date
- 2009
- type
- Contribution to journal
- publication status
- published
- subject
- keywords
- international Masters programs, sustainability education, language in education policy, medium of instruction, conceptualisation, language and thought, internationalisation
- in
- Pedagogisk forskning i Sverige
- volume
- 14
- issue
- 4
- pages
- 354 - 373
- publisher
- Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet
- ISSN
- 1401-6788
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- dc0350e2-5d50-49f9-9bc2-8f168ed964b7
- alternative location
- http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7996/7045
- date added to LUP
- 2016-12-27 14:47:29
- date last changed
- 2023-05-26 11:56:00
@article{dc0350e2-5d50-49f9-9bc2-8f168ed964b7, abstract = {{Artikeln redogör för en intervjustudie som gjordes med 15 internationella studenter på ett mastersprogram med inriktning mot hållbar utveckling, där undervisningen ägt rum på engelska. Studenterna frågades i individuella intervjuer på engelska hur de ansåg att stora översvämningar kunde förebyggas. En intentional-expressiv dialogstruktur anpassades till att innefatta frågor om hur nyckeluttryck i deras svar kunde uttryckas på studenternas modersmål. Studenterna fick sedan jämföra och kontrastera uttryckssätten och betydelserna som de använt i sina förklaringar, på engelska och på modersmålet. Deras skiftande språkliga och ämnesmässiga bakgrund speglades generellt genom en bred variation i uppfattningarna av frågeställningen, och i studenternas reaktioner till intervjusituationen. Resultaten visar att dialogstrukturen dessutom fick många av studenterna att inkludera andra aspekter i sina förklaringar, när frågan om uttryck och innebörder på modersmålet infördes, än när de först förklarat enbart på engelska.}}, author = {{Avery, Helen}}, issn = {{1401-6788}}, keywords = {{international Masters programs; sustainability education; language in education policy; medium of instruction; conceptualisation; language and thought; internationalisation}}, language = {{swe}}, number = {{4}}, pages = {{354--373}}, publisher = {{Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet}}, series = {{Pedagogisk forskning i Sverige}}, title = {{Att förebygga stora översvämningar}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/18749103/Att_f_rebygga_stora_versv_mningar.pdf}}, volume = {{14}}, year = {{2009}}, }