Kamratgranskning av rapporter i kursen Systemteknik
(2003) p.47-49- Abstract
- Traditionellt har examinationen av många kurser på LTH bestått av en skriftlig tentamen efter kursen avslutande. Detta instrument för att mäta och värdera studenternas kunskaper har ofta i stor utsträckning styrt studenternas studievanor, ofta med intensivt tentaläsande som följd. Kamratgranskning, eller ”Peer Review”, är en metod som kan användas som en del i en löpande examination under kursen gång. Metoden bygger på att studenterna utvärderar och ger synpunkter på varandras arbeten, vilket stimulerar till aktivitet och interaktion under en större del av kursen. På Institutionen för Reglerteknik har metoden med gott resultat tillämpas vid rapportskrivning i kursen Systemteknik som ges för tredjeårsstudenterna på... (More)
- Traditionellt har examinationen av många kurser på LTH bestått av en skriftlig tentamen efter kursen avslutande. Detta instrument för att mäta och värdera studenternas kunskaper har ofta i stor utsträckning styrt studenternas studievanor, ofta med intensivt tentaläsande som följd. Kamratgranskning, eller ”Peer Review”, är en metod som kan användas som en del i en löpande examination under kursen gång. Metoden bygger på att studenterna utvärderar och ger synpunkter på varandras arbeten, vilket stimulerar till aktivitet och interaktion under en större del av kursen. På Institutionen för Reglerteknik har metoden med gott resultat tillämpas vid rapportskrivning i kursen Systemteknik som ges för tredjeårsstudenterna på Ekosystemteknikprogrammet. Erfarenheterna från det inledande försöket var mycket positiva, vilket lett till att kamratgranskning numera är ett permanent inslag i kursen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/536736
- author
- Åkesson, Johan LU and Hagander, Per LU
- organization
- publishing date
- 2003
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- host publication
- Proceedings - 1:a Pedagogiska Inspirationskonferensen 2003
- pages
- 47 - 49
- publisher
- LTH
- language
- English
- LU publication?
- yes
- id
- c8544a70-c02e-44bd-a146-cae8707390f8 (old id 536736)
- alternative location
- http://www2.lth.se/genombrottet/Proceedings.pdf
- date added to LUP
- 2016-04-04 12:13:29
- date last changed
- 2018-11-21 21:09:44
@inproceedings{c8544a70-c02e-44bd-a146-cae8707390f8, abstract = {{Traditionellt har examinationen av många kurser på LTH bestått av en skriftlig tentamen efter kursen avslutande. Detta instrument för att mäta och värdera studenternas kunskaper har ofta i stor utsträckning styrt studenternas studievanor, ofta med intensivt tentaläsande som följd. Kamratgranskning, eller ”Peer Review”, är en metod som kan användas som en del i en löpande examination under kursen gång. Metoden bygger på att studenterna utvärderar och ger synpunkter på varandras arbeten, vilket stimulerar till aktivitet och interaktion under en större del av kursen. På Institutionen för Reglerteknik har metoden med gott resultat tillämpas vid rapportskrivning i kursen Systemteknik som ges för tredjeårsstudenterna på Ekosystemteknikprogrammet. Erfarenheterna från det inledande försöket var mycket positiva, vilket lett till att kamratgranskning numera är ett permanent inslag i kursen.}}, author = {{Åkesson, Johan and Hagander, Per}}, booktitle = {{Proceedings - 1:a Pedagogiska Inspirationskonferensen 2003}}, language = {{eng}}, pages = {{47--49}}, publisher = {{LTH}}, title = {{Kamratgranskning av rapporter i kursen Systemteknik}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5956397/625638.pdf}}, year = {{2003}}, }