Editorial: Tvärvetenskapliga perspektiv på läs- och skrivundervisning i tidiga skolår
(2019) In Nordic Journal of Literacy Research 5(3).- Abstract (Swedish)
- Upprinnelsen till detta specialnummer är frågan om hur dagens forskning om läsning och skrivning kan möta framtidens behov av undervisning för individen och i klassrummet. Både läsning och skrivning är komplexa aktiviteter, och för att vi till fullo ska förstå dem och kunna bidra till utveckling av skolans praktiker krävs att kunskaper från (ett antal) olika forskningsfält integreras.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/a90925f3-d2e5-43bf-b9f5-ab6183ba0273
- author
- Alatalo, Tarja and Johansson, Victoria LU
- organization
- publishing date
- 2019-12-23
- type
- Contribution to journal
- publication status
- published
- subject
- in
- Nordic Journal of Literacy Research
- volume
- 5
- issue
- 3
- publisher
- Cappelen Damm Akademisk
- ISSN
- 2464-1596
- DOI
- 10.23865/njlr.v5.2025
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- a90925f3-d2e5-43bf-b9f5-ab6183ba0273
- date added to LUP
- 2020-01-07 13:20:49
- date last changed
- 2020-04-30 14:23:29
@misc{a90925f3-d2e5-43bf-b9f5-ab6183ba0273, abstract = {{Upprinnelsen till detta specialnummer är frågan om hur dagens forskning om läsning och skrivning kan möta framtidens behov av undervisning för individen och i klassrummet. Både läsning och skrivning är komplexa aktiviteter, och för att vi till fullo ska förstå dem och kunna bidra till utveckling av skolans praktiker krävs att kunskaper från (ett antal) olika forskningsfält integreras.}}, author = {{Alatalo, Tarja and Johansson, Victoria}}, issn = {{2464-1596}}, language = {{swe}}, month = {{12}}, number = {{3}}, publisher = {{Cappelen Damm Akademisk}}, series = {{Nordic Journal of Literacy Research}}, title = {{Editorial: Tvärvetenskapliga perspektiv på läs- och skrivundervisning i tidiga skolår}}, url = {{http://dx.doi.org/10.23865/njlr.v5.2025}}, doi = {{10.23865/njlr.v5.2025}}, volume = {{5}}, year = {{2019}}, }