Spelglädje, mervärden och varumärken
(2011)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsens syfte var att genom att dra lärdom av
sällskapsspelsbranschens unika förutsättningar
hoppas på att kunna fördjupa den existerande
kunskapen om brand equity med särskild hänsyn
till marknader som uppvisar liknande
karaktäristik.
Den metod som användes var av kvalitativ
karaktär. Utöver detta användes kvalitativa
forskningsintervjuer som insamlingsmetod av
empiri och den hermeneutiska processen som
analysmetod.
Uppsatsens huvudsakliga teoretiska perspektiv
var den kundbaserade brand equity-modellen,
formulerad av K.L. Keller. Även teorier om Sales
Promotion och Point of Purchase användes som
alternativa perspektiv.
Den empiri vi samlade in för att kunna uppfylla
vårt syfte med denna uppsats bestod av intervjuer
genomförda med... (More) - Uppsatsens syfte var att genom att dra lärdom av
sällskapsspelsbranschens unika förutsättningar
hoppas på att kunna fördjupa den existerande
kunskapen om brand equity med särskild hänsyn
till marknader som uppvisar liknande
karaktäristik.
Den metod som användes var av kvalitativ
karaktär. Utöver detta användes kvalitativa
forskningsintervjuer som insamlingsmetod av
empiri och den hermeneutiska processen som
analysmetod.
Uppsatsens huvudsakliga teoretiska perspektiv
var den kundbaserade brand equity-modellen,
formulerad av K.L. Keller. Även teorier om Sales
Promotion och Point of Purchase användes som
alternativa perspektiv.
Den empiri vi samlade in för att kunna uppfylla
vårt syfte med denna uppsats bestod av intervjuer
genomförda med managers med ansvar för
varumärkesfrågor på tre av Sveriges största
sällskapsspelsföretag.
Vår slutsats var att brand equity-modellen inte
kan användas för att beskriva hur starka
varumärken och företagsvärde kan byggas på den
studerade marknaden. Istället fann vi ett till
synes inverterat samband där det enda sättet att
långsiktigt bygga upp företagets varumärke är
genom kortsiktigt orienterade säljfrämjande
tekniker med fokus på att få spelen att sälja i
konsumentledet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1979938
- author
- Lindvall, Anders ; Larsson, Martin and Bengtsson, Rasmus
- supervisor
- organization
- year
- 2011
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Varumärken, brand equity, sällskapsspelsmarknaden, experientiella produkter, distributörsled, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1979938
- date added to LUP
- 2011-06-01 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 19:07:27
@misc{1979938, abstract = {{Uppsatsens syfte var att genom att dra lärdom av sällskapsspelsbranschens unika förutsättningar hoppas på att kunna fördjupa den existerande kunskapen om brand equity med särskild hänsyn till marknader som uppvisar liknande karaktäristik. Den metod som användes var av kvalitativ karaktär. Utöver detta användes kvalitativa forskningsintervjuer som insamlingsmetod av empiri och den hermeneutiska processen som analysmetod. Uppsatsens huvudsakliga teoretiska perspektiv var den kundbaserade brand equity-modellen, formulerad av K.L. Keller. Även teorier om Sales Promotion och Point of Purchase användes som alternativa perspektiv. Den empiri vi samlade in för att kunna uppfylla vårt syfte med denna uppsats bestod av intervjuer genomförda med managers med ansvar för varumärkesfrågor på tre av Sveriges största sällskapsspelsföretag. Vår slutsats var att brand equity-modellen inte kan användas för att beskriva hur starka varumärken och företagsvärde kan byggas på den studerade marknaden. Istället fann vi ett till synes inverterat samband där det enda sättet att långsiktigt bygga upp företagets varumärke är genom kortsiktigt orienterade säljfrämjande tekniker med fokus på att få spelen att sälja i konsumentledet.}}, author = {{Lindvall, Anders and Larsson, Martin and Bengtsson, Rasmus}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Spelglädje, mervärden och varumärken}}, year = {{2011}}, }