Modellering som pedagogisk metod
(2005) LTHs 3:e Pedagogiska inspirationskonferens, 2005- Abstract (Swedish)
- Att hantera och använda sig av modellerings- och simuleringsverktyg är inte enbart något som en majoritet av våra studenter får stor nytta av i sitt framtida yrkesliv. Det är också användbara pedagogiska verktyg för att nå insikt i hur olika system fungerar, hur vi subjektivt uppfattar att systemen fungerar och även att kommunicera denna uppfattning. I vår undervisning inom Lund University Master’s Programme in International Environmental Science (LUMES) är metoder som “causal loop diagram” och annan “mind mapping” viktiga verktyg för att få studenter med vitt skilda akademiska och kulturella bakgrunder att kommunicera på ett effektivt sätt. Studenterna tvingas även ifrågasätta sina egna värderingar då metoderna förutsätter att de tar klar... (More)
- Att hantera och använda sig av modellerings- och simuleringsverktyg är inte enbart något som en majoritet av våra studenter får stor nytta av i sitt framtida yrkesliv. Det är också användbara pedagogiska verktyg för att nå insikt i hur olika system fungerar, hur vi subjektivt uppfattar att systemen fungerar och även att kommunicera denna uppfattning. I vår undervisning inom Lund University Master’s Programme in International Environmental Science (LUMES) är metoder som “causal loop diagram” och annan “mind mapping” viktiga verktyg för att få studenter med vitt skilda akademiska och kulturella bakgrunder att kommunicera på ett effektivt sätt. Studenterna tvingas även ifrågasätta sina egna värderingar då metoderna förutsätter att de tar klar ställning till hur ett system fungerar. Även för “rena” tekniker/naturvetare har jag funnit att en djupare förståelse för vissa, ofta relativt enkla fenomen och processer, t.ex. kemisk jämvikt, bioackumulation av miljögifter, snabbt och effektivt kan förmedlas med hjälp av att använda modelleringsövningar i undervisningen. Vi jämför de olika studentkategorienas utgångspunkter för att konstruera modeller och visar hur modellering kan användas för olika syften i undervisningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/1626602
- author
- Ewald, Göran LU and Wallman, Patrik LU
- organization
- publishing date
- 2005
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- lärande, kommunikation, modellering, systemförståelse, SoTL
- categories
- Higher Education
- host publication
- [Host publication title missing]
- publisher
- Lunds Tekniska Högskola
- conference name
- LTHs 3:e Pedagogiska inspirationskonferens, 2005
- conference location
- Lund, Sweden
- conference dates
- 2005-05-31 - 2005-05-31
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- f297b18d-3f8b-4175-8fbc-bfcaead144ad (old id 1626602)
- date added to LUP
- 2016-04-04 10:45:38
- date last changed
- 2018-11-21 21:00:37
@inproceedings{f297b18d-3f8b-4175-8fbc-bfcaead144ad, abstract = {{Att hantera och använda sig av modellerings- och simuleringsverktyg är inte enbart något som en majoritet av våra studenter får stor nytta av i sitt framtida yrkesliv. Det är också användbara pedagogiska verktyg för att nå insikt i hur olika system fungerar, hur vi subjektivt uppfattar att systemen fungerar och även att kommunicera denna uppfattning. I vår undervisning inom Lund University Master’s Programme in International Environmental Science (LUMES) är metoder som “causal loop diagram” och annan “mind mapping” viktiga verktyg för att få studenter med vitt skilda akademiska och kulturella bakgrunder att kommunicera på ett effektivt sätt. Studenterna tvingas även ifrågasätta sina egna värderingar då metoderna förutsätter att de tar klar ställning till hur ett system fungerar. Även för “rena” tekniker/naturvetare har jag funnit att en djupare förståelse för vissa, ofta relativt enkla fenomen och processer, t.ex. kemisk jämvikt, bioackumulation av miljögifter, snabbt och effektivt kan förmedlas med hjälp av att använda modelleringsövningar i undervisningen. Vi jämför de olika studentkategorienas utgångspunkter för att konstruera modeller och visar hur modellering kan användas för olika syften i undervisningen.}}, author = {{Ewald, Göran and Wallman, Patrik}}, booktitle = {{[Host publication title missing]}}, keywords = {{lärande; kommunikation; modellering; systemförståelse; SoTL}}, language = {{swe}}, publisher = {{Lunds Tekniska Högskola}}, title = {{Modellering som pedagogisk metod}}, year = {{2005}}, }