Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Att Märka Ord

Davidsson, Henrik LU (2016) LTH:s 9:e pedagogiska inspirationskonferens, 2016 In Pedagogiska inspirationskonferensen LTH 9.
Abstract (Swedish)
Även om det är ytterst få av den undervisande personalen på Lunds tekniska högskola som medvetet skulle göra skillnad på kvinnliga respektive manliga studenter så förekommer det ändå. Det finns alltid en risk att undermedvetet ge fördelar/nackdelar av olika slag till olika grupper av studenter. För att undersöka detta gjordes en kvantitativ bedömning av kommunikationen mellan olika studentgrupper och en övningsassistent på ett laborativt moment på en kurs i solvärmeteknik. Resultatet visar på små skillnader hur övningsassistenten pratar med studentgrupper beroende på deras sammansättning ur ett genusperspektiv.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
keywords
Kommunikation mellan övningsassistent och studenter, Kvantitativ bedömning, genusperspektiv
categories
Higher Education
host publication
9:e Pedagogiska Inspirationskonferensen 2016
series title
Pedagogiska inspirationskonferensen LTH
volume
9
pages
2 pages
publisher
Lund University
conference name
LTH:s 9:e pedagogiska inspirationskonferens, 2016
conference location
Lund, Sweden
conference dates
2016-12-15 - 2016-12-15
ISSN
2003-3761
2003-377X
language
Swedish
LU publication?
yes
id
3668228d-78a6-4ebb-aa5a-972dc43341a9
alternative location
http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2016/52_Davidsson.pdf
date added to LUP
2016-12-13 13:28:17
date last changed
2019-12-16 10:00:09
@inproceedings{3668228d-78a6-4ebb-aa5a-972dc43341a9,
  abstract     = {{Även om det är ytterst få av den undervisande personalen på Lunds tekniska högskola som medvetet skulle göra skillnad på kvinnliga respektive manliga studenter så förekommer det ändå. Det finns alltid en risk att undermedvetet ge fördelar/nackdelar av olika slag till olika grupper av studenter. För att undersöka detta gjordes en kvantitativ bedömning av kommunikationen mellan olika studentgrupper och en övningsassistent på ett laborativt moment på en kurs i solvärmeteknik. Resultatet visar på små skillnader hur övningsassistenten pratar med studentgrupper beroende på deras sammansättning ur ett genusperspektiv.}},
  author       = {{Davidsson, Henrik}},
  booktitle    = {{9:e Pedagogiska Inspirationskonferensen 2016}},
  issn         = {{2003-3761}},
  keywords     = {{Kommunikation mellan övningsassistent och studenter; Kvantitativ bedömning; genusperspektiv}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{12}},
  publisher    = {{Lund University}},
  series       = {{Pedagogiska inspirationskonferensen LTH}},
  title        = {{Att Märka Ord}},
  url          = {{http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2016/52_Davidsson.pdf}},
  volume       = {{9}},
  year         = {{2016}},
}