Fungerar entreprenörskapsutbildning på universitetsnivå? Ett balanserat lärande för att utveckla kunskaper att företa sig entreprenöriella karriärer
(2019)- Abstract
- I kapitel 4 utforskar Gustav Hägg hur väl entreprenörskapsutbildningar fung- erar och varför vi överhuvudtaget ska satsa på utbildning i entreprenörskap. Kapitelförfattaren lyfter inledningsvis att entreprenören ofta associeras med enhör- ningen och att det inte sällan är framgångsrika individer som lyfts fram. Enligt Hägg är detta missvisande då entreprenören kommer i alla möjliga skepnader och finns inom samtliga näringar i samhället. Från den enskilda näringsidkaren till tech-entreprenörerna såväl som förändringsagenterna inom stora företag som IKEA och H&M, men även inom kommuner och landsting. Faktum är att majoriteten av samhällets entreprenörer snarare, enligt Hägg, kan liknas vid den nordsvenska brukshästen. Hägg påpekar, med... (More)
- I kapitel 4 utforskar Gustav Hägg hur väl entreprenörskapsutbildningar fung- erar och varför vi överhuvudtaget ska satsa på utbildning i entreprenörskap. Kapitelförfattaren lyfter inledningsvis att entreprenören ofta associeras med enhör- ningen och att det inte sällan är framgångsrika individer som lyfts fram. Enligt Hägg är detta missvisande då entreprenören kommer i alla möjliga skepnader och finns inom samtliga näringar i samhället. Från den enskilda näringsidkaren till tech-entreprenörerna såväl som förändringsagenterna inom stora företag som IKEA och H&M, men även inom kommuner och landsting. Faktum är att majoriteten av samhällets entreprenörer snarare, enligt Hägg, kan liknas vid den nordsvenska brukshästen. Hägg påpekar, med ett citat från Fayolle, att ”det är möjligt att under- visa samt lära sig entreprenörskap. Men precis som andra ämnesområden är det omöjligt att på förhand garantera en positiv utgång för de aktioner som företas”. Det kan således argumenteras att det inte på förhand går att förutse vem som blir nästa enhörning. Därför är optimering av den nordsvenska brukshästen en bättre grogrund för kommande generationers företagsamhet. Dagens samhälle ställer höga krav på individers förändringsbenägenhet och entreprenörerna är viktiga för att möta morgondagens samhällsutmaningar. Enligt Hägg bör därför satsningar på entreprenörskapsutbildning ges hög prioritet. Forskningsdiskussionen har tidigare både adresserat entreprenörskap som ämne men även som pedagogisk ansats. Det har väckt många frågor kring vad kärnan i en entreprenörskapsutbildning är och bör vara. Hägg pekar på att forskningen inte ger tydliga svar vilket för med sig utmaningar vad gäller att utvärdera lärande såväl som effekterna av entreprenörskapsutbildning. Syftet med kapitlet är att dels diskutera entreprenörskapsutbildningens utveckling över tid, eftersom historien påverkar hur vi förstår morgondagen. Dels att besvara de inledande frågorna: huruvida entrepre- nörskapsutbildning fungerar och varför vi bör utbilda entreprenörer. (Less)
- Abstract (Swedish)
- I kapitel 4 utforskar Gustav Hägg hur väl entreprenörskapsutbildningar fung- erar och varför vi överhuvudtaget ska satsa på utbildning i entreprenörskap. Kapitelförfattaren lyfter inledningsvis att entreprenören ofta associeras med enhör- ningen och att det inte sällan är framgångsrika individer som lyfts fram. Enligt Hägg är detta missvisande då entreprenören kommer i alla möjliga skepnader och finns inom samtliga näringar i samhället. Från den enskilda näringsidkaren till tech-entreprenörerna såväl som förändringsagenterna inom stora företag som IKEA och H&M, men även inom kommuner och landsting. Faktum är att majoriteten av samhällets entreprenörer snarare, enligt Hägg, kan liknas vid den nordsvenska brukshästen. Hägg påpekar, med... (More)
- I kapitel 4 utforskar Gustav Hägg hur väl entreprenörskapsutbildningar fung- erar och varför vi överhuvudtaget ska satsa på utbildning i entreprenörskap. Kapitelförfattaren lyfter inledningsvis att entreprenören ofta associeras med enhör- ningen och att det inte sällan är framgångsrika individer som lyfts fram. Enligt Hägg är detta missvisande då entreprenören kommer i alla möjliga skepnader och finns inom samtliga näringar i samhället. Från den enskilda näringsidkaren till tech-entreprenörerna såväl som förändringsagenterna inom stora företag som IKEA och H&M, men även inom kommuner och landsting. Faktum är att majoriteten av samhällets entreprenörer snarare, enligt Hägg, kan liknas vid den nordsvenska brukshästen. Hägg påpekar, med ett citat från Fayolle, att ”det är möjligt att under- visa samt lära sig entreprenörskap. Men precis som andra ämnesområden är det omöjligt att på förhand garantera en positiv utgång för de aktioner som företas”. Det kan således argumenteras att det inte på förhand går att förutse vem som blir nästa enhörning. Därför är optimering av den nordsvenska brukshästen en bättre grogrund för kommande generationers företagsamhet. Dagens samhälle ställer höga krav på individers förändringsbenägenhet och entreprenörerna är viktiga för att möta morgondagens samhällsutmaningar. Enligt Hägg bör därför satsningar på entreprenörskapsutbildning ges hög prioritet. Forskningsdiskussionen har tidigare både adresserat entreprenörskap som ämne men även som pedagogisk ansats. Det har väckt många frågor kring vad kärnan i en entreprenörskapsutbildning är och bör vara. Hägg pekar på att forskningen inte ger tydliga svar vilket för med sig utmaningar vad gäller att utvärdera lärande såväl som effekterna av entreprenörskapsutbildning. Syftet med kapitlet är att dels diskutera entreprenörskapsutbildningens utveckling över tid, eftersom historien påverkar hur vi förstår morgondagen. Dels att besvara de inledande frågorna: huruvida entrepre- nörskapsutbildning fungerar och varför vi bör utbilda entreprenörer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/4667d86c-34e3-4724-b097-e16fa1e0e6c9
- author
- Hägg, Gustav LU
- organization
- publishing date
- 2019-11-19
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- host publication
- Entreprenörskapsutbildning : Går det att lära ut entreprenörskap? - Går det att lära ut entreprenörskap?
- editor
- Eklund, Johan E.
- pages
- 21 pages
- publisher
- Entreprenörskapsforum
- report number
- 2019
- ISBN
- 978-91-89301-04-7
- project
- What happens next? A study on entrepreneurship alumni
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 4667d86c-34e3-4724-b097-e16fa1e0e6c9
- date added to LUP
- 2020-03-23 15:24:16
- date last changed
- 2025-04-04 15:07:46
@misc{4667d86c-34e3-4724-b097-e16fa1e0e6c9, abstract = {{I kapitel 4 utforskar Gustav Hägg hur väl entreprenörskapsutbildningar fung- erar och varför vi överhuvudtaget ska satsa på utbildning i entreprenörskap. Kapitelförfattaren lyfter inledningsvis att entreprenören ofta associeras med enhör- ningen och att det inte sällan är framgångsrika individer som lyfts fram. Enligt Hägg är detta missvisande då entreprenören kommer i alla möjliga skepnader och finns inom samtliga näringar i samhället. Från den enskilda näringsidkaren till tech-entreprenörerna såväl som förändringsagenterna inom stora företag som IKEA och H&M, men även inom kommuner och landsting. Faktum är att majoriteten av samhällets entreprenörer snarare, enligt Hägg, kan liknas vid den nordsvenska brukshästen. Hägg påpekar, med ett citat från Fayolle, att ”det är möjligt att under- visa samt lära sig entreprenörskap. Men precis som andra ämnesområden är det omöjligt att på förhand garantera en positiv utgång för de aktioner som företas”. Det kan således argumenteras att det inte på förhand går att förutse vem som blir nästa enhörning. Därför är optimering av den nordsvenska brukshästen en bättre grogrund för kommande generationers företagsamhet. Dagens samhälle ställer höga krav på individers förändringsbenägenhet och entreprenörerna är viktiga för att möta morgondagens samhällsutmaningar. Enligt Hägg bör därför satsningar på entreprenörskapsutbildning ges hög prioritet. Forskningsdiskussionen har tidigare både adresserat entreprenörskap som ämne men även som pedagogisk ansats. Det har väckt många frågor kring vad kärnan i en entreprenörskapsutbildning är och bör vara. Hägg pekar på att forskningen inte ger tydliga svar vilket för med sig utmaningar vad gäller att utvärdera lärande såväl som effekterna av entreprenörskapsutbildning. Syftet med kapitlet är att dels diskutera entreprenörskapsutbildningens utveckling över tid, eftersom historien påverkar hur vi förstår morgondagen. Dels att besvara de inledande frågorna: huruvida entrepre- nörskapsutbildning fungerar och varför vi bör utbilda entreprenörer.}}, author = {{Hägg, Gustav}}, booktitle = {{Entreprenörskapsutbildning : Går det att lära ut entreprenörskap?}}, editor = {{Eklund, Johan E.}}, isbn = {{978-91-89301-04-7}}, language = {{swe}}, month = {{11}}, publisher = {{Entreprenörskapsforum}}, title = {{Fungerar entreprenörskapsutbildning på universitetsnivå? Ett balanserat lärande för att utveckla kunskaper att företa sig entreprenöriella karriärer}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/77546721/SEF_2019_G_r_det_att_l_ra_sig_entrepren_rskap.pdf}}, year = {{2019}}, }