Kön och genus i grundskolans kursplaner : En kritisk diskursanalys med fokus på musikämnet
(2020)- Abstract (Swedish)
- Grundskolan i Sverige har sedan 1962 haft den form den har idag och innehållet har styrts av läroplaner och kursplaner. De har förnyats och omformulerats under åren och Sverige har hittills haft fem olika läroplaner. I denna uppsats har jag undersökt diskursen gällande kön och genus med fokus på musikämnet i läroplaner och kursplaner. Jag har även undersökt en del kringmaterial. Jag har gjort en kritisk diskursanalys med hjälp av Faircloughs tredimensionella modell. Mina resultat är satta i relation till feministisk och läroplansteoretisk forskning och teori. Undersökningen visar att språket och därmed diskursen kring genus och kön i läroplaner och kursplaner har förändrats i hög grad över tid till en läroplan med intryck från normkritisk... (More)
- Grundskolan i Sverige har sedan 1962 haft den form den har idag och innehållet har styrts av läroplaner och kursplaner. De har förnyats och omformulerats under åren och Sverige har hittills haft fem olika läroplaner. I denna uppsats har jag undersökt diskursen gällande kön och genus med fokus på musikämnet i läroplaner och kursplaner. Jag har även undersökt en del kringmaterial. Jag har gjort en kritisk diskursanalys med hjälp av Faircloughs tredimensionella modell. Mina resultat är satta i relation till feministisk och läroplansteoretisk forskning och teori. Undersökningen visar att språket och därmed diskursen kring genus och kön i läroplaner och kursplaner har förändrats i hög grad över tid till en läroplan med intryck från normkritisk pedagogik. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/5232366f-88b8-4a56-99ff-0a6328c9882f
- author
- Antonsson, Johanna
LU
- supervisor
- organization
- publishing date
- 2020-03-12
- type
- Thesis
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Genus, Kön, Läroplan, Musikundervisning
- pages
- 74 pages
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 5232366f-88b8-4a56-99ff-0a6328c9882f
- alternative location
- https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9004529&fileOId=9004530
- date added to LUP
- 2021-10-04 15:56:16
- date last changed
- 2025-04-04 15:06:54
@misc{5232366f-88b8-4a56-99ff-0a6328c9882f, abstract = {{Grundskolan i Sverige har sedan 1962 haft den form den har idag och innehållet har styrts av läroplaner och kursplaner. De har förnyats och omformulerats under åren och Sverige har hittills haft fem olika läroplaner. I denna uppsats har jag undersökt diskursen gällande kön och genus med fokus på musikämnet i läroplaner och kursplaner. Jag har även undersökt en del kringmaterial. Jag har gjort en kritisk diskursanalys med hjälp av Faircloughs tredimensionella modell. Mina resultat är satta i relation till feministisk och läroplansteoretisk forskning och teori. Undersökningen visar att språket och därmed diskursen kring genus och kön i läroplaner och kursplaner har förändrats i hög grad över tid till en läroplan med intryck från normkritisk pedagogik.}}, author = {{Antonsson, Johanna}}, keywords = {{Genus; Kön; Läroplan; Musikundervisning}}, language = {{swe}}, month = {{03}}, title = {{Kön och genus i grundskolans kursplaner : En kritisk diskursanalys med fokus på musikämnet}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9004529&fileOId=9004530}}, year = {{2020}}, }