Rapport om SI-verksamheten vid LTH 2010/11
(2011) In Rapport SI:8- Abstract (Swedish)
- Rapporten utvärderar SI-verksamheten vid LTH under läsåret 2010/11. Alla civilingenjörsprogram hade SI kopplat till någon kurs under årskurs ett. Närvaron på SI-möten var generellt sett hög – exempelvis hela 62 % bland deltagande program under första läsperioden höstterminen 2010. Det är också glädjande att konstatera att både kursresultat samt poängproduktion under det första året är signifikant bättre för SI-deltagare än de som ej följt SI. Vidare blir resultaten generellt sett bättre ju mer man deltagit i SI-verksamheten. Resultaten avseende andel godkända på kurs eller delkurs låg i intervallet 7-56 % bättre för SI-deltagarna. En jämförelsestudie för två program avseende närvarons betydelse för tentamensresultatet mellan vanliga... (More)
- Rapporten utvärderar SI-verksamheten vid LTH under läsåret 2010/11. Alla civilingenjörsprogram hade SI kopplat till någon kurs under årskurs ett. Närvaron på SI-möten var generellt sett hög – exempelvis hela 62 % bland deltagande program under första läsperioden höstterminen 2010. Det är också glädjande att konstatera att både kursresultat samt poängproduktion under det första året är signifikant bättre för SI-deltagare än de som ej följt SI. Vidare blir resultaten generellt sett bättre ju mer man deltagit i SI-verksamheten. Resultaten avseende andel godkända på kurs eller delkurs låg i intervallet 7-56 % bättre för SI-deltagarna. En jämförelsestudie för två program avseende närvarons betydelse för tentamensresultatet mellan vanliga matematikövningar och SI-möten indikerar att SI-möten är betydligt mkt mer effektiva för att få ett bra tentamensresultat. Poängproduktionen under det första läsåret var 9,0 hp högre för SI-deltagarna jämfört med de som ej följt SI. Skillnaden blir än mer uttalad när vi jämför andelen som klarat LTH-målet om minst 40 hp. Bland SI-deltagarna är det 77 % som klarar detta kriterium (LTH-målsättningen är att minst 75 % skall klara denna poänggräns). Bland de som ej följt SI är andelen 34 % lägre – 43 %. Alla oavsett förkunskapsnivå gynnas av att medverka på SI-möten. Grupper med låga, medel respektive höga gymnasiebetyg i matematik visade alla signifikant bättre resultat vid hög SI-närvaro. Exempelvis så hade gruppen med låga matematikbetyg i gymnasiet men med hög SI-närvaro 81 % som uppfyllde LTH-målet om minst 40 hp under första året. Detta kan jämföras med de 59 % som uppfyllde målet i gruppen med höga gymnasiebetyg i matematik men med ingen/låg SI-närvaro. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/5471766
- author
- Malm, Joakim LU ; Bryngfors, Leif LU and Mörner, Lise-Lotte LU
- organization
- publishing date
- 2011
- type
- Book/Report
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Supplemental Instruction Samverkansinlärning LTH
- categories
- Higher Education
- in
- Rapport SI:8
- pages
- 179 pages
- publisher
- Lund University (Media-Tryck)
- ISBN
- 978-91-633-5253-9
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 76ee1800-8ed2-4616-92e6-9ae4e63f42d0 (old id 5471766)
- date added to LUP
- 2016-04-04 10:17:18
- date last changed
- 2018-11-21 20:57:55
@techreport{76ee1800-8ed2-4616-92e6-9ae4e63f42d0, abstract = {{Rapporten utvärderar SI-verksamheten vid LTH under läsåret 2010/11. Alla civilingenjörsprogram hade SI kopplat till någon kurs under årskurs ett. Närvaron på SI-möten var generellt sett hög – exempelvis hela 62 % bland deltagande program under första läsperioden höstterminen 2010. Det är också glädjande att konstatera att både kursresultat samt poängproduktion under det första året är signifikant bättre för SI-deltagare än de som ej följt SI. Vidare blir resultaten generellt sett bättre ju mer man deltagit i SI-verksamheten. Resultaten avseende andel godkända på kurs eller delkurs låg i intervallet 7-56 % bättre för SI-deltagarna. En jämförelsestudie för två program avseende närvarons betydelse för tentamensresultatet mellan vanliga matematikövningar och SI-möten indikerar att SI-möten är betydligt mkt mer effektiva för att få ett bra tentamensresultat. Poängproduktionen under det första läsåret var 9,0 hp högre för SI-deltagarna jämfört med de som ej följt SI. Skillnaden blir än mer uttalad när vi jämför andelen som klarat LTH-målet om minst 40 hp. Bland SI-deltagarna är det 77 % som klarar detta kriterium (LTH-målsättningen är att minst 75 % skall klara denna poänggräns). Bland de som ej följt SI är andelen 34 % lägre – 43 %. Alla oavsett förkunskapsnivå gynnas av att medverka på SI-möten. Grupper med låga, medel respektive höga gymnasiebetyg i matematik visade alla signifikant bättre resultat vid hög SI-närvaro. Exempelvis så hade gruppen med låga matematikbetyg i gymnasiet men med hög SI-närvaro 81 % som uppfyllde LTH-målet om minst 40 hp under första året. Detta kan jämföras med de 59 % som uppfyllde målet i gruppen med höga gymnasiebetyg i matematik men med ingen/låg SI-närvaro.}}, author = {{Malm, Joakim and Bryngfors, Leif and Mörner, Lise-Lotte}}, institution = {{Lund University (Media-Tryck)}}, isbn = {{978-91-633-5253-9}}, keywords = {{Supplemental Instruction Samverkansinlärning LTH}}, language = {{swe}}, series = {{Rapport SI:8}}, title = {{Rapport om SI-verksamheten vid LTH 2010/11}}, year = {{2011}}, }