Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning (ämnesspecifik text: slöjd)
(2018)- Abstract (Swedish)
- Att vara tydlig och konkret är centrala aspekter i arbetet med formativ bedömning. Läraren behöver kommunicera en tydlig målbild och ge konkret och begriplig respons inte bara efter utan också under arbetets gång för att både visa på styrkor, utmana eleverna och hjälpa dem vidare. Vid kamratrespons är det angeläget att läraren förbereder den språkliga inramningen av responsen, till exempel med hjälp av frågor, för att på så vis styra responsens fokus och därmed leda in den på ett spår som främjar lärande.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/7a312276-1632-45fe-933a-83c5f13b218e
- author
- Karlsson, Johanna LU ; Gyllerfelt, Emma and Johansson, Marléne
- organization
- publishing date
- 2018-06-01
- type
- Other contribution
- publication status
- published
- subject
- keywords
- nyanlända elever, slöjd, språkinlärning, språkutveckling
- categories
- Popular Science
- pages
- 7 pages
- publisher
- Skolverket
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- additional info
- Artikeln är publicerad på Skolverkets fortbildningsportal, Lärportalen.
- id
- 7a312276-1632-45fe-933a-83c5f13b218e
- alternative location
- https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2c-nyanlanda/Gymnasieskola/801-sprak-och-kunskapsutvecklande-amnesundervisning-for-nyanlanda-elever-den-forsta-tiden/del_06/Material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/NL1_7-GY_06A_04_bedomning_slojd.docx
- date added to LUP
- 2021-05-05 09:55:23
- date last changed
- 2021-05-07 09:38:53
@misc{7a312276-1632-45fe-933a-83c5f13b218e, abstract = {{Att vara tydlig och konkret är centrala aspekter i arbetet med formativ bedömning. Läraren behöver kommunicera en tydlig målbild och ge konkret och begriplig respons inte bara efter utan också under arbetets gång för att både visa på styrkor, utmana eleverna och hjälpa dem vidare. Vid kamratrespons är det angeläget att läraren förbereder den språkliga inramningen av responsen, till exempel med hjälp av frågor, för att på så vis styra responsens fokus och därmed leda in den på ett spår som främjar lärande.}}, author = {{Karlsson, Johanna and Gyllerfelt, Emma and Johansson, Marléne}}, keywords = {{nyanlända elever; slöjd; språkinlärning; språkutveckling}}, language = {{swe}}, month = {{06}}, publisher = {{Skolverket}}, title = {{Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning (ämnesspecifik text: slöjd)}}, url = {{https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2c-nyanlanda/Gymnasieskola/801-sprak-och-kunskapsutvecklande-amnesundervisning-for-nyanlanda-elever-den-forsta-tiden/del_06/Material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/NL1_7-GY_06A_04_bedomning_slojd.docx}}, year = {{2018}}, }