Autentisk examination – vad är det?
(2021)- Abstract (Swedish)
- Inom professionsutbildningar finns inbyggt att
studenterna förr eller senare skall vara kapabla att hantera
autentiska situationer och problem. Därav följer möjligen att
det sätt vi testar studenterna på i examinationen också skall
vara så autentiskt som möjligt. I denna text utforskas
litteraturen kring fenomenet autentisk examination, relationen
till andra begrepp kring lärande berörs och slutligen redovisas
ett försök med autentisk examination på en grundkurs där
studenternas upplevelser har undersökts. Det visar sig att
många viktiga aspekter upplevs som relativt autentiska
samtidigt som andra har tydlig förbättringspotential.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/82ca1292-0887-48a5-b927-7a200354f379
- author
- Nilsson, Sandra LU
- organization
- publishing date
- 2021-12-09
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- examination, autentisk bedömning
- categories
- Higher Education
- host publication
- LTHs 11:e Pedagogiska inspirationskonferens
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 82ca1292-0887-48a5-b927-7a200354f379
- alternative location
- https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/konferens2021/E3_Nilsson.pdf
- date added to LUP
- 2022-06-14 11:30:39
- date last changed
- 2022-06-15 09:51:32
@inproceedings{82ca1292-0887-48a5-b927-7a200354f379, abstract = {{Inom professionsutbildningar finns inbyggt att<br/>studenterna förr eller senare skall vara kapabla att hantera<br/>autentiska situationer och problem. Därav följer möjligen att<br/>det sätt vi testar studenterna på i examinationen också skall<br/>vara så autentiskt som möjligt. I denna text utforskas<br/>litteraturen kring fenomenet autentisk examination, relationen<br/>till andra begrepp kring lärande berörs och slutligen redovisas<br/>ett försök med autentisk examination på en grundkurs där<br/>studenternas upplevelser har undersökts. Det visar sig att<br/>många viktiga aspekter upplevs som relativt autentiska<br/>samtidigt som andra har tydlig förbättringspotential.}}, author = {{Nilsson, Sandra}}, booktitle = {{LTHs 11:e Pedagogiska inspirationskonferens}}, keywords = {{examination; autentisk bedömning}}, language = {{swe}}, month = {{12}}, title = {{Autentisk examination – vad är det?}}, url = {{https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/konferens2021/E3_Nilsson.pdf}}, year = {{2021}}, }