Motarbeta hatretorik : En introduktion för lärare med övningar och lektionsplan för gymnasieskolan
(2025)- Abstract (Swedish)
- En kort introduktion med övningar och lektionsplan med lärarhandledning för gymnasieskolan.
Målet med detta material
... är att för lärare erbjuda att så gott som färdigt lektionsupplägg för lärare i gymnasieskolan för att ta upp och behandla ämnet hatretorik på ett konstruktivt sätt. Ett bakgrundsavsnitt (INTRODUKTION, s. 4–21) ger en översikt och bakgrund till ämnet så att läraren kan känna sig trygg att hålla några lektioner. Lektionsmaterial med exempel ger innehåll till själva lektionerna (LEKTIONSUPPLÄGG, s. 22–48).
... är att för elever erbjuda undervisning som leder till att de 1) vet vad hatretorik är som fenomen, 2) känner igen hatretorik när de stöter på det, 3) kan förklara vad som är fel med den hatretorik de... (More) - En kort introduktion med övningar och lektionsplan med lärarhandledning för gymnasieskolan.
Målet med detta material
... är att för lärare erbjuda att så gott som färdigt lektionsupplägg för lärare i gymnasieskolan för att ta upp och behandla ämnet hatretorik på ett konstruktivt sätt. Ett bakgrundsavsnitt (INTRODUKTION, s. 4–21) ger en översikt och bakgrund till ämnet så att läraren kan känna sig trygg att hålla några lektioner. Lektionsmaterial med exempel ger innehåll till själva lektionerna (LEKTIONSUPPLÄGG, s. 22–48).
... är att för elever erbjuda undervisning som leder till att de 1) vet vad hatretorik är som fenomen, 2) känner igen hatretorik när de stöter på det, 3) kan förklara vad som är fel med den hatretorik de stöter på och 4) kan motarbeta hatretorik utifrån en förståelse av dess skadliga effekter, framför allt på individnivå genom empatimetoden, genom att förstå hur det känns för en enskild person att bli måltavla för hatretorik. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/8622b829-b234-456a-a66a-2304c696b9c3
- author
- Hietanen, Mika
LU
- organization
- publishing date
- 2025-03-23
- type
- Other contribution
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Hate Speech, democracy education, hate propaganda, Secondary Education, hatretorik, demokratifostran, hatpropaganda
- edition
- ver 2
- pages
- 48 pages
- project
- Motarbeta hatretorik i skolan [Countering Hate Speech in the School]
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 8622b829-b234-456a-a66a-2304c696b9c3
- alternative location
- https://aoe.fi/#/materiaali/4653
- date added to LUP
- 2025-03-31 11:57:21
- date last changed
- 2025-06-02 12:13:37
@misc{8622b829-b234-456a-a66a-2304c696b9c3, abstract = {{En kort introduktion med övningar och lektionsplan med lärarhandledning för gymnasieskolan.<br/>Målet med detta material<br/>... är att för lärare erbjuda att så gott som färdigt lektionsupplägg för lärare i gymnasieskolan för att ta upp och behandla ämnet hatretorik på ett konstruktivt sätt. Ett bakgrundsavsnitt (INTRODUKTION, s. 4–21) ger en översikt och bakgrund till ämnet så att läraren kan känna sig trygg att hålla några lektioner. Lektionsmaterial med exempel ger innehåll till själva lektionerna (LEKTIONSUPPLÄGG, s. 22–48).<br/><br/>... är att för elever erbjuda undervisning som leder till att de 1) vet vad hatretorik är som fenomen, 2) känner igen hatretorik när de stöter på det, 3) kan förklara vad som är fel med den hatretorik de stöter på och 4) kan motarbeta hatretorik utifrån en förståelse av dess skadliga effekter, framför allt på individnivå genom empatimetoden, genom att förstå hur det känns för en enskild person att bli måltavla för hatretorik.}}, author = {{Hietanen, Mika}}, keywords = {{Hate Speech; democracy education; hate propaganda; Secondary Education; hatretorik; demokratifostran; hatpropaganda}}, language = {{swe}}, month = {{03}}, title = {{Motarbeta hatretorik : En introduktion för lärare med övningar och lektionsplan för gymnasieskolan}}, url = {{https://aoe.fi/#/materiaali/4653}}, year = {{2025}}, }