Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Vad är viktigast för studenterna i deras digitala lärmiljö?

Nilsson, Sandra LU and Roxå, Torgny LU (2021)
Abstract (Swedish)
Med fokus på digitala lärplattformar ställer denna studie frågan: vad är egentligen viktigast för studenterna i den digitala lärmiljön? Vad är den vanligaste anledningen till att studenter upplever att de digitala verktygen ställer till det för dem? Resultatet visar att det finns ett par faktorer som gäller struktur och förståelse av lärarens tanke med kursen som behöver vara uppfyllda för att kursen ska uppfattas som digitalt välfungerande – oavsett om undervisningen är på distans eller på campus. Utöver det växer även bilden av ett perspektivskifte fram. Skiftet består i att kursen och kursens digitala resurser inte längre är två isolerade ting. Ur studentens perspektiv flyter dessa ihop till en upplevelse, vilket man som lärare kanske... (More)
Med fokus på digitala lärplattformar ställer denna studie frågan: vad är egentligen viktigast för studenterna i den digitala lärmiljön? Vad är den vanligaste anledningen till att studenter upplever att de digitala verktygen ställer till det för dem? Resultatet visar att det finns ett par faktorer som gäller struktur och förståelse av lärarens tanke med kursen som behöver vara uppfyllda för att kursen ska uppfattas som digitalt välfungerande – oavsett om undervisningen är på distans eller på campus. Utöver det växer även bilden av ett perspektivskifte fram. Skiftet består i att kursen och kursens digitala resurser inte längre är två isolerade ting. Ur studentens perspektiv flyter dessa ihop till en upplevelse, vilket man som lärare kanske lätt glömmer bort. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
and
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
categories
Higher Education
host publication
LTHs 11:e Pedagogiska inspirationskonferens
language
Swedish
LU publication?
yes
id
b0486f82-fc3d-448c-82ee-40fd0f295218
alternative location
https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/konferens2021/G1_Nilsson_Roxa__.pdf
date added to LUP
2022-06-14 11:27:49
date last changed
2022-06-15 09:49:41
@inproceedings{b0486f82-fc3d-448c-82ee-40fd0f295218,
  abstract     = {{Med fokus på digitala lärplattformar ställer denna studie frågan: vad är egentligen viktigast för studenterna i den digitala lärmiljön? Vad är den vanligaste anledningen till att studenter upplever att de digitala verktygen ställer till det för dem? Resultatet visar att det finns ett par faktorer som gäller struktur och förståelse av lärarens tanke med kursen som behöver vara uppfyllda för att kursen ska uppfattas som digitalt välfungerande – oavsett om undervisningen är på distans eller på campus. Utöver det växer även bilden av ett perspektivskifte fram. Skiftet består i att kursen och kursens digitala resurser inte längre är två isolerade ting. Ur studentens perspektiv flyter dessa ihop till en upplevelse, vilket man som lärare kanske lätt glömmer bort.}},
  author       = {{Nilsson, Sandra and Roxå, Torgny}},
  booktitle    = {{LTHs 11:e Pedagogiska inspirationskonferens}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{12}},
  title        = {{Vad är viktigast för studenterna i deras digitala lärmiljö?}},
  url          = {{https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/konferens2021/G1_Nilsson_Roxa__.pdf}},
  year         = {{2021}},
}