Införanden av en dator per elev : en kunskapsöversikt om 1:1 i skolors vardag
(2023) In Working paper 62.- Abstract (Swedish)
- Den här översikten sammanställer kunskap om hur skolors vardag har kommit att påverkas av införandet av en digital enhet, exempelvis bärbar dator, per elev (1:1). Frågan om huruvida införanden av en dator per elev höjer kunskapsresultat och måluppfyllelse har ställts av många och översikten tar upp hur det har utvärderats i Sverige och inte funnit sådana effekter. Mot den bakgrunden är det relevant att undersöka de mer oväntade konsekvenserna som inte lyfts fram av genomsnittliga effekter. Kunskapsöversikten ställer därför frågan om vad som kännetecknar skolors vardag med 1:1. Baserat på ett urval av kvalitativa forskningsstudier från Sverige och internationellt lyfter översikten fram fyra dominerande vardagsperspektiv som sina... (More)
- Den här översikten sammanställer kunskap om hur skolors vardag har kommit att påverkas av införandet av en digital enhet, exempelvis bärbar dator, per elev (1:1). Frågan om huruvida införanden av en dator per elev höjer kunskapsresultat och måluppfyllelse har ställts av många och översikten tar upp hur det har utvärderats i Sverige och inte funnit sådana effekter. Mot den bakgrunden är det relevant att undersöka de mer oväntade konsekvenserna som inte lyfts fram av genomsnittliga effekter. Kunskapsöversikten ställer därför frågan om vad som kännetecknar skolors vardag med 1:1. Baserat på ett urval av kvalitativa forskningsstudier från Sverige och internationellt lyfter översikten fram fyra dominerande vardagsperspektiv som sina huvudresultat. Perspektiven tar upp förändring över tid, lärarens roll, 1:1-klassrummet och slutligen skolvardagens dynamik. Perspektiven beskriver en stor variation i undervisning och nyanserar bilden av hur 1:1 omsätts i klassrummen. Den belyser också en aktualiserad tvetydighet när det gäller 1:1 som både gynnsam och distraherande. När det gäller lärarrollen påverkas den på ett sätt som leder till frågor om hur lärares profession tas tillvara på hållbara sätt. Avslutningsvis uppmärksammas att 1:1 kan tendera framstå som en allomfattande förbättrare på bekostnad av att få utrymme till att vara en samverkande del i skolors mångfacetterade vardag. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/c2859ec2-e839-4160-b333-adc48c55f72f
- author
- Mörtsell, Sara
LU
- publishing date
- 2023
- type
- Working paper/Preprint
- publication status
- published
- subject
- in
- Working paper
- volume
- 62
- pages
- 28 pages
- publisher
- Gävle University Press
- ISSN
- 1403-8757
- language
- Swedish
- LU publication?
- no
- id
- c2859ec2-e839-4160-b333-adc48c55f72f
- alternative location
- http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hig:diva-40647
- http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:1723490/FULLTEXT01
- date added to LUP
- 2025-09-16 16:07:57
- date last changed
- 2025-10-08 09:58:54
@misc{c2859ec2-e839-4160-b333-adc48c55f72f,
abstract = {{Den här översikten sammanställer kunskap om hur skolors vardag har kommit att påverkas av införandet av en digital enhet, exempelvis bärbar dator, per elev (1:1). Frågan om huruvida införanden av en dator per elev höjer kunskapsresultat och måluppfyllelse har ställts av många och översikten tar upp hur det har utvärderats i Sverige och inte funnit sådana effekter. Mot den bakgrunden är det relevant att undersöka de mer oväntade konsekvenserna som inte lyfts fram av genomsnittliga effekter. Kunskapsöversikten ställer därför frågan om vad som kännetecknar skolors vardag med 1:1. Baserat på ett urval av kvalitativa forskningsstudier från Sverige och internationellt lyfter översikten fram fyra dominerande vardagsperspektiv som sina huvudresultat. Perspektiven tar upp förändring över tid, lärarens roll, 1:1-klassrummet och slutligen skolvardagens dynamik. Perspektiven beskriver en stor variation i undervisning och nyanserar bilden av hur 1:1 omsätts i klassrummen. Den belyser också en aktualiserad tvetydighet när det gäller 1:1 som både gynnsam och distraherande. När det gäller lärarrollen påverkas den på ett sätt som leder till frågor om hur lärares profession tas tillvara på hållbara sätt. Avslutningsvis uppmärksammas att 1:1 kan tendera framstå som en allomfattande förbättrare på bekostnad av att få utrymme till att vara en samverkande del i skolors mångfacetterade vardag.}},
author = {{Mörtsell, Sara}},
issn = {{1403-8757}},
language = {{swe}},
note = {{Working Paper}},
publisher = {{Gävle University Press}},
series = {{Working paper}},
title = {{Införanden av en dator per elev : en kunskapsöversikt om 1:1 i skolors vardag}},
url = {{http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hig:diva-40647}},
volume = {{62}},
year = {{2023}},
}