Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Utvärdering av instrumentet Avgöra fas i LärandeProcessen (ALP) som främjar förståelsen av verktygsanvändning hos personer med flerfunktionsnedsättning

Modh, Christina ; Öhrvall, Ann Marie and Nilsson, Lisbeth LU orcid (2025) Arbetsterapiforum 2025
Abstract (Swedish)
Poster: Bakgrund/Syfte: Personer med flerfunktionsnedsättning behöver stöd i utvecklingen av sina aktivitetsrepertoarer. Avgöra fas i LärandeProcessen (ALP) med instrument och främjande strategier kan bidra till att utveckla deras förståelse för användning av verktyg. Studien utvärderade interbedömarreliabilitet och klinikers upplevelser av att använda det universella instrumentet (ALP) i aktiviteten eldriven förflyttning med mikrobrytare och slingstyrd AKKA-plattform. Metod/tillvägagångssätt: Mixad metod. Videoklipp av personer med flerfunktionsnedsättning, som aktiverade en AKKA-plattform med mikrobrytare för att förflytta sig, användes för att undersöka ALP-instrumentets interbedömarreliabilitet. Fyra arbetsterapeuter, två... (More)
Poster: Bakgrund/Syfte: Personer med flerfunktionsnedsättning behöver stöd i utvecklingen av sina aktivitetsrepertoarer. Avgöra fas i LärandeProcessen (ALP) med instrument och främjande strategier kan bidra till att utveckla deras förståelse för användning av verktyg. Studien utvärderade interbedömarreliabilitet och klinikers upplevelser av att använda det universella instrumentet (ALP) i aktiviteten eldriven förflyttning med mikrobrytare och slingstyrd AKKA-plattform. Metod/tillvägagångssätt: Mixad metod. Videoklipp av personer med flerfunktionsnedsättning, som aktiverade en AKKA-plattform med mikrobrytare för att förflytta sig, användes för att undersöka ALP-instrumentets interbedömarreliabilitet. Fyra arbetsterapeuter, två specialpedagoger och två logopeder, avgjorde fas i lärandet i 23 videoklipp, deras val av fas jämfördes med expert referensstandard. Think-aloud metoden användes för att undersöka tre av klinikernas upplevelser av att använda ALP-instrumentet, data analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat/preliminärt resultat: Interbedömarreliabilitet för det universella ALP-instrumentet visade ett moderat linjärt viktat kappavärde (0,45) vilket kan anses vara godtagbart för en observationsstudie som involverar personer med flerfunktionsnedsättning. Innehållsanalysen av klinikernas resonemang när de avgjorde fas visade hur komplext det var att avgöra fas i lärandet hos personer med flerfunktionsnedsättning. Slutsats/Praktisk tillämpning: Det universella ALP-verktyget kan användas för att avgöra fas i lärandet och därmed främja lärande i aktiviteter. Detta är viktigt eftersom fas i inlärningsprocessen styr valet av ALP-främjande strategier som utvecklar förståelse för aktivitet och verktygsanvändning. Det ger personer med flerfunktionsnedsättning möjlighet till utökad aktivitetsrepertoar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; and
organization
publishing date
type
Contribution to conference
publication status
published
subject
keywords
inter-reliabilitet, bedömningsinstrument, personer med int flerfunktionsnedsättning
conference name
Arbetsterapiforum 2025
conference location
Stockholm, Sweden
conference dates
2025-05-06 - 2025-05-07
language
Swedish
LU publication?
yes
id
ebed4a7f-1eff-45f8-98b6-f3f27ce33a17
alternative location
https://www.researchgate.net/publication/391594188_Utvardering_av_instrumentet_Avgora_fas_i_LarandeProcessen_ALP_som_framjar_forstaelsen_av_verktygsanvandning_hos_personer_med_flerfunktionsnedsattning
date added to LUP
2025-07-17 20:25:20
date last changed
2025-07-18 12:21:03
@misc{ebed4a7f-1eff-45f8-98b6-f3f27ce33a17,
  abstract     = {{Poster: Bakgrund/Syfte: Personer med flerfunktionsnedsättning behöver stöd i utvecklingen av sina aktivitetsrepertoarer. Avgöra fas i LärandeProcessen (ALP) med instrument och främjande strategier kan bidra till att utveckla deras förståelse för användning av verktyg. Studien utvärderade interbedömarreliabilitet och klinikers upplevelser av att använda det universella instrumentet (ALP) i aktiviteten eldriven förflyttning med mikrobrytare och slingstyrd AKKA-plattform. Metod/tillvägagångssätt: Mixad metod. Videoklipp av personer med flerfunktionsnedsättning, som aktiverade en AKKA-plattform med mikrobrytare för att förflytta sig, användes för att undersöka ALP-instrumentets interbedömarreliabilitet. Fyra arbetsterapeuter, två specialpedagoger och två logopeder, avgjorde fas i lärandet i 23 videoklipp, deras val av fas jämfördes med expert referensstandard. Think-aloud metoden användes för att undersöka tre av klinikernas upplevelser av att använda ALP-instrumentet, data analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat/preliminärt resultat: Interbedömarreliabilitet för det universella ALP-instrumentet visade ett moderat linjärt viktat kappavärde (0,45) vilket kan anses vara godtagbart för en observationsstudie som involverar personer med flerfunktionsnedsättning. Innehållsanalysen av klinikernas resonemang när de avgjorde fas visade hur komplext det var att avgöra fas i lärandet hos personer med flerfunktionsnedsättning. Slutsats/Praktisk tillämpning: Det universella ALP-verktyget kan användas för att avgöra fas i lärandet och därmed främja lärande i aktiviteter. Detta är viktigt eftersom fas i inlärningsprocessen styr valet av ALP-främjande strategier som utvecklar förståelse för aktivitet och verktygsanvändning. Det ger personer med flerfunktionsnedsättning möjlighet till utökad aktivitetsrepertoar.}},
  author       = {{Modh, Christina and Öhrvall, Ann Marie and Nilsson, Lisbeth}},
  keywords     = {{inter-reliabilitet, bedömningsinstrument, personer med int flerfunktionsnedsättning}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{05}},
  title        = {{Utvärdering av instrumentet Avgöra fas i LärandeProcessen (ALP) som främjar förståelsen av verktygsanvändning hos personer med flerfunktionsnedsättning}},
  url          = {{https://www.researchgate.net/publication/391594188_Utvardering_av_instrumentet_Avgora_fas_i_LarandeProcessen_ALP_som_framjar_forstaelsen_av_verktygsanvandning_hos_personer_med_flerfunktionsnedsattning}},
  year         = {{2025}},
}