Gemensamt fokus på skilda fakulteter - Utveckling av bibliotekets stöd till tvärvetenskapliga forskare
(2009) CED Utvecklingskonferns 09- Abstract (Swedish)
- För närvarande finns en stark trend med forskningsmiljöer där flera ämnen samverkar och där forskare inom flera fält samarbetar, exempelvis geriatrik, psykologi, psykiatri, arbetsterapi och hälsoekonomi. Forskare i tvärvetenskapen blir ofta eftersatta och hittar inte alltid det stöd de behöver i det kursutbud som erbjuds idag inom ramen för informationshantering. Lunds universitets bibliotek är en decentraliserad nätverksorganisation som består av fakultetsnära medelstora bibliotek. Uppdragen är tätt kopplade till respektive fakultets mål och vision såväl som till Lunds universitets biblioteks nätverks gemensamma mål – att erbjuda tjänster av hög kvalitet för forskare, lärare samt studenter. I detta projekt är vår ambition att kunna... (More)
- För närvarande finns en stark trend med forskningsmiljöer där flera ämnen samverkar och där forskare inom flera fält samarbetar, exempelvis geriatrik, psykologi, psykiatri, arbetsterapi och hälsoekonomi. Forskare i tvärvetenskapen blir ofta eftersatta och hittar inte alltid det stöd de behöver i det kursutbud som erbjuds idag inom ramen för informationshantering. Lunds universitets bibliotek är en decentraliserad nätverksorganisation som består av fakultetsnära medelstora bibliotek. Uppdragen är tätt kopplade till respektive fakultets mål och vision såväl som till Lunds universitets biblioteks nätverks gemensamma mål – att erbjuda tjänster av hög kvalitet för forskare, lärare samt studenter. I detta projekt är vår ambition att kunna erbjuda ytterligare ett stöd till forskare utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv genom att använda samt utveckla respektive fakultetsbiblioteks undervisande bibliotekariers kompetens och pedagogiska erfarenheter.
Vi har valt begreppet informationshantering och har här bland andra inspirerats av Christine Bruce’s modell ”the relational approach to information literacy … [when teachers] create situations where learners centre attention to relevant aspects…such as the information organisation experience” (Bruce, 1997 s.8). I vår kurs innefattar informationshantering tre delar; informationssökning, referenshantering samt viss grundläggande ordbehandling (Edhlund, 2006). (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/1487989
- author
- Hultman Özek, Yvonne LU ; Zettergren, Ann-Sofie LU and Voog, Hanna LU
- organization
- publishing date
- 2009
- type
- Contribution to conference
- publication status
- unpublished
- subject
- keywords
- informationssökning, constructive alignment, informationskompetens, referenshantering, SoTL
- categories
- Higher Education
- pages
- 7 pages
- conference name
- CED Utvecklingskonferns 09
- conference dates
- 2009-09-24
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 44b48fe5-4111-48cd-a0ff-ee52469514ba (old id 1487989)
- date added to LUP
- 2016-04-04 11:19:10
- date last changed
- 2020-05-05 12:19:15
@misc{44b48fe5-4111-48cd-a0ff-ee52469514ba, abstract = {{För närvarande finns en stark trend med forskningsmiljöer där flera ämnen samverkar och där forskare inom flera fält samarbetar, exempelvis geriatrik, psykologi, psykiatri, arbetsterapi och hälsoekonomi. Forskare i tvärvetenskapen blir ofta eftersatta och hittar inte alltid det stöd de behöver i det kursutbud som erbjuds idag inom ramen för informationshantering. Lunds universitets bibliotek är en decentraliserad nätverksorganisation som består av fakultetsnära medelstora bibliotek. Uppdragen är tätt kopplade till respektive fakultets mål och vision såväl som till Lunds universitets biblioteks nätverks gemensamma mål – att erbjuda tjänster av hög kvalitet för forskare, lärare samt studenter. I detta projekt är vår ambition att kunna erbjuda ytterligare ett stöd till forskare utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv genom att använda samt utveckla respektive fakultetsbiblioteks undervisande bibliotekariers kompetens och pedagogiska erfarenheter. <br/><br> Vi har valt begreppet informationshantering och har här bland andra inspirerats av Christine Bruce’s modell ”the relational approach to information literacy … [when teachers] create situations where learners centre attention to relevant aspects…such as the information organisation experience” (Bruce, 1997 s.8). I vår kurs innefattar informationshantering tre delar; informationssökning, referenshantering samt viss grundläggande ordbehandling (Edhlund, 2006).}}, author = {{Hultman Özek, Yvonne and Zettergren, Ann-Sofie and Voog, Hanna}}, keywords = {{informationssökning; constructive alignment; informationskompetens; referenshantering; SoTL}}, language = {{swe}}, title = {{Gemensamt fokus på skilda fakulteter - Utveckling av bibliotekets stöd till tvärvetenskapliga forskare}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5745903/1493806.pdf}}, year = {{2009}}, }