Möten och icke-möten med blivande ämneslärare
(2018) p.88-106- Abstract (Swedish)
- Undervisning handlar i grunden om människor som möts. I de flesta undervisningssituationer etableras och knyts sociala band mellan lärare och elever och de inblandade aktörerna samverkar för att hitta en gemensam definition av undervisningssituationen. Men det finns också situationer där mötet tillintetgörs genom att den ena sidan (läraren eller eleven/eleverna) agerar asocialt responslöst, till följd av exempelvis ointresse eller kritiskt avståndstagande. I den här texten återvänder jag till några sådana undervisningssituationer ("uteblivna möten") som jag själv varit med om inom ämneslärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna och undersöker med stöd i socialpsykologisk teori vad som då sker och hur det kan förstås.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/7aba3162-dd83-4356-9223-25d0c1d17492
- author
- Bosseldal, Ingrid LU
- organization
- publishing date
- 2018-08
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Lärarutbildning, sociala relationer, social responsivitet och asocial responslöshet, utibldningsvetenskaplig kärna, Johan Asplund, Thomas J Scheff, Bo Hejlskov, Erviing Goffman
- host publication
- Blivande lärare och deras lärare : Introduktion till lärarutbildningen - Introduktion till lärarutbildningen
- editor
- Persson, Anders
- pages
- 88 - 106
- publisher
- Liber
- ISBN
- 978-91-47-12846-4
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 7aba3162-dd83-4356-9223-25d0c1d17492
- date added to LUP
- 2019-05-26 10:35:30
- date last changed
- 2019-05-28 09:46:46
@inbook{7aba3162-dd83-4356-9223-25d0c1d17492, abstract = {{Undervisning handlar i grunden om människor som möts. I de flesta undervisningssituationer etableras och knyts sociala band mellan lärare och elever och de inblandade aktörerna samverkar för att hitta en gemensam definition av undervisningssituationen. Men det finns också situationer där mötet tillintetgörs genom att den ena sidan (läraren eller eleven/eleverna) agerar asocialt responslöst, till följd av exempelvis ointresse eller kritiskt avståndstagande. I den här texten återvänder jag till några sådana undervisningssituationer ("uteblivna möten") som jag själv varit med om inom ämneslärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna och undersöker med stöd i socialpsykologisk teori vad som då sker och hur det kan förstås.<br/>}}, author = {{Bosseldal, Ingrid}}, booktitle = {{Blivande lärare och deras lärare : Introduktion till lärarutbildningen}}, editor = {{Persson, Anders}}, isbn = {{978-91-47-12846-4}}, keywords = {{Lärarutbildning; sociala relationer; social responsivitet och asocial responslöshet; utibldningsvetenskaplig kärna; Johan Asplund; Thomas J Scheff; Bo Hejlskov; Erviing Goffman}}, language = {{swe}}, pages = {{88--106}}, publisher = {{Liber}}, title = {{Möten och icke-möten med blivande ämneslärare}}, year = {{2018}}, }