Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Läsförståelse i alla ämnen (ämnesspecifik text: matematik)

Karlsson, Johanna LU and Christersson, Malin LU (2019)
Abstract (Swedish)
Matematikämnets texter ställer höga krav på elevernas läskompetens både när det gäller avkodning och förståelse. Detta innebär en extra utmaning för nyanlända elever. Det finns olika exempel på stöttning som kan ge nyanlända elever möjlighet att fördjupa sina ämneskunskaper i matematik samtidigt som de stärker sitt svenska skolspråk och ämnesspråk. Några exempel är lässtrategier före, under och efter läsning, visualisering av innehållet, ämnesöverskridande samarbete samt att låta eleverna ta hjälp av sitt starkaste språk.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
and
organization
publishing date
type
Other contribution
publication status
published
subject
keywords
nyanlända elever, matematik, språkinlärning, språkutveckling
categories
Popular Science
pages
12 pages
publisher
Skolverket
language
Swedish
LU publication?
yes
additional info
Artikeln är publicerad på Skolverkets fortbildningsportal, Lärportalen.
id
33ccdc85-7e6b-48fc-a233-822fb7a86838
alternative location
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2c-nyanlanda/Gymnasieskola/801-sprak-och-kunskapsutvecklande-amnesundervisning-for-nyanlanda-elever-den-forsta-tiden/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/NL1_7-GY_07A_04_lasforstaaelse.docx
date added to LUP
2021-05-05 10:02:08
date last changed
2021-05-07 09:35:56
@misc{33ccdc85-7e6b-48fc-a233-822fb7a86838,
  abstract     = {{Matematikämnets texter ställer höga krav på elevernas läskompetens både när det gäller avkodning och förståelse. Detta innebär en extra utmaning för nyanlända elever. Det finns olika exempel på stöttning som kan ge nyanlända elever möjlighet att fördjupa sina ämneskunskaper i matematik samtidigt som de stärker sitt svenska skolspråk och ämnesspråk. Några exempel är lässtrategier före, under och efter läsning, visualisering av innehållet, ämnesöverskridande samarbete samt att låta eleverna ta hjälp av sitt starkaste språk.}},
  author       = {{Karlsson, Johanna and Christersson, Malin}},
  keywords     = {{nyanlända elever; matematik; språkinlärning; språkutveckling}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{12}},
  publisher    = {{Skolverket}},
  title        = {{Läsförståelse i alla ämnen (ämnesspecifik text: matematik)}},
  url          = {{https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2c-nyanlanda/Gymnasieskola/801-sprak-och-kunskapsutvecklande-amnesundervisning-for-nyanlanda-elever-den-forsta-tiden/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/NL1_7-GY_07A_04_lasforstaaelse.docx}},
  year         = {{2019}},
}