Läsförståelse i alla ämnen (ämnesspecifik text: matematik)
(2019)- Abstract (Swedish)
- Matematikämnets texter ställer höga krav på elevernas läskompetens både när det gäller avkodning och förståelse. Detta innebär en extra utmaning för nyanlända elever. Det finns olika exempel på stöttning som kan ge nyanlända elever möjlighet att fördjupa sina ämneskunskaper i matematik samtidigt som de stärker sitt svenska skolspråk och ämnesspråk. Några exempel är lässtrategier före, under och efter läsning, visualisering av innehållet, ämnesöverskridande samarbete samt att låta eleverna ta hjälp av sitt starkaste språk.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/33ccdc85-7e6b-48fc-a233-822fb7a86838
- author
- Karlsson, Johanna LU and Christersson, Malin LU
- organization
- publishing date
- 2019-12-01
- type
- Other contribution
- publication status
- published
- subject
- keywords
- nyanlända elever, matematik, språkinlärning, språkutveckling
- categories
- Popular Science
- pages
- 12 pages
- publisher
- Skolverket
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- additional info
- Artikeln är publicerad på Skolverkets fortbildningsportal, Lärportalen.
- id
- 33ccdc85-7e6b-48fc-a233-822fb7a86838
- alternative location
- https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2c-nyanlanda/Gymnasieskola/801-sprak-och-kunskapsutvecklande-amnesundervisning-for-nyanlanda-elever-den-forsta-tiden/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/NL1_7-GY_07A_04_lasforstaaelse.docx
- date added to LUP
- 2021-05-05 10:02:08
- date last changed
- 2021-05-07 09:35:56
@misc{33ccdc85-7e6b-48fc-a233-822fb7a86838, abstract = {{Matematikämnets texter ställer höga krav på elevernas läskompetens både när det gäller avkodning och förståelse. Detta innebär en extra utmaning för nyanlända elever. Det finns olika exempel på stöttning som kan ge nyanlända elever möjlighet att fördjupa sina ämneskunskaper i matematik samtidigt som de stärker sitt svenska skolspråk och ämnesspråk. Några exempel är lässtrategier före, under och efter läsning, visualisering av innehållet, ämnesöverskridande samarbete samt att låta eleverna ta hjälp av sitt starkaste språk.}}, author = {{Karlsson, Johanna and Christersson, Malin}}, keywords = {{nyanlända elever; matematik; språkinlärning; språkutveckling}}, language = {{swe}}, month = {{12}}, publisher = {{Skolverket}}, title = {{Läsförståelse i alla ämnen (ämnesspecifik text: matematik)}}, url = {{https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/2c-nyanlanda/Gymnasieskola/801-sprak-och-kunskapsutvecklande-amnesundervisning-for-nyanlanda-elever-den-forsta-tiden/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/NL1_7-GY_07A_04_lasforstaaelse.docx}}, year = {{2019}}, }