Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hantering av problem och förebyggande av konflikter under handledning av examensarbeten

Molina-Besch, Katrin LU ; Motte, Damien LU orcid and Retzner, Charlotte LU (2014) LTH:s 8:e pedagogiska inspirationskonferens, 2014 In Proceedings från LTH:s Pedagogiska inspirationskonferens
Abstract (Swedish)
Syftet med denna studie har varit att söka ett systematiskt sätt att hantera problemsituationer under examensarbetshandledning. Ett teoretiskt ramverk har framställts med hjälp av litteratur om arbetspsykologi respektive handledning av doktorander. För att testa relevans och giltighet av ramverket genomfördes en intervju-undersökning om hantering av problematiska handlednings-situationer bland lärare från LTH. Totalt har 17 personer från fyra avdelningar på två olika institutioner deltagit. Respondenterna svarade på hur de hade agerat i fyra problemsituationer som handledare brukar konfronteras med. Handledarnas strategier analyserades baserat på ramverket och man kunde bekräfta att framgångsrika strategier riktade sig mot sak och inte... (More)
Syftet med denna studie har varit att söka ett systematiskt sätt att hantera problemsituationer under examensarbetshandledning. Ett teoretiskt ramverk har framställts med hjälp av litteratur om arbetspsykologi respektive handledning av doktorander. För att testa relevans och giltighet av ramverket genomfördes en intervju-undersökning om hantering av problematiska handlednings-situationer bland lärare från LTH. Totalt har 17 personer från fyra avdelningar på två olika institutioner deltagit. Respondenterna svarade på hur de hade agerat i fyra problemsituationer som handledare brukar konfronteras med. Handledarnas strategier analyserades baserat på ramverket och man kunde bekräfta att framgångsrika strategier riktade sig mot sak och inte person, samt att dessa kunde klassificeras enligt ramverket. Ramverket bör kunna användas i praktiken av handledare för att hitta lösningar i problematiska handledningssituationer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; and
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
keywords
examensarbete, handledning, handledningsstil, förebyggande av konflikter, förpackningslogistik, Packaging Logistics, maskinkonstruktion, Machine Design, miljö- och energisystem, Environmental and Energy Systems Studies, SoTL
categories
Higher Education
host publication
LTHs 8:e Pedagogiska inspirationskonferens
series title
Proceedings från LTH:s Pedagogiska inspirationskonferens
pages
3 pages
publisher
Lunds Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Genombrottet
conference name
LTH:s 8:e pedagogiska inspirationskonferens, 2014
conference location
Lund, Sweden
conference dates
2014-12-17 - 2014-12-17
ISSN
2003-377X
2003-3761
language
Swedish
LU publication?
yes
id
c6a83d05-58aa-4cd7-98e8-ad1486c5c018 (old id 4882633)
alternative location
http://www.lth.se/genombrottet/lths-pedagogiska-inspirationskonferens/proceedings-2014/
http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2014/22_Molina_etal.pdf
https://journals.lub.lu.se/pige/article/view/21121
date added to LUP
2016-04-04 10:13:29
date last changed
2022-10-18 02:15:19
@inproceedings{c6a83d05-58aa-4cd7-98e8-ad1486c5c018,
  abstract     = {{Syftet med denna studie har varit att söka ett systematiskt sätt att hantera problemsituationer under examensarbetshandledning. Ett teoretiskt ramverk har framställts med hjälp av litteratur om arbetspsykologi respektive handledning av doktorander. För att testa relevans och giltighet av ramverket genomfördes en intervju-undersökning om hantering av problematiska handlednings-situationer bland lärare från LTH. Totalt har 17 personer från fyra avdelningar på två olika institutioner deltagit. Respondenterna svarade på hur de hade agerat i fyra problemsituationer som handledare brukar konfronteras med. Handledarnas strategier analyserades baserat på ramverket och man kunde bekräfta att framgångsrika strategier riktade sig mot sak och inte person, samt att dessa kunde klassificeras enligt ramverket. Ramverket bör kunna användas i praktiken av handledare för att hitta lösningar i problematiska handledningssituationer.}},
  author       = {{Molina-Besch, Katrin and Motte, Damien and Retzner, Charlotte}},
  booktitle    = {{LTHs 8:e Pedagogiska inspirationskonferens}},
  issn         = {{2003-377X}},
  keywords     = {{examensarbete; handledning; handledningsstil; förebyggande av konflikter; förpackningslogistik; Packaging Logistics; maskinkonstruktion; Machine Design; miljö- och energisystem; Environmental and Energy Systems Studies; SoTL}},
  language     = {{swe}},
  publisher    = {{Lunds Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Genombrottet}},
  series       = {{Proceedings från LTH:s Pedagogiska inspirationskonferens}},
  title        = {{Hantering av problem och förebyggande av konflikter under handledning av examensarbeten}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5490914/4882641.pdf}},
  year         = {{2014}},
}