Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Vad räknas som belägg för studenters måluppfyllelse?

Alveteg, Mattias LU orcid ; Larsson, Rolf LU ; Leire, Eva LU ; Malm, Jan-Olle LU ; Mauritsson, Johan LU orcid ; Nilsson, Sandra LU ; Nordbeck, Patrik LU and Ståhl, Lars-Henrik LU (2018) LTHs 10:e Pedagogiska Inspirationskonferens In Pedagogiska inspirationskonferensen LTH 10.
Abstract (Swedish)
Universitetskanslerämbetet (UKÄ) ställer numera krav på svenska lärosäten att vi ska utvärdera oss själva. Vi på LTH bör då gemensamt försöka hitta sätt att uppfylla UKÄs krav som även ger de verktyg vi själva behöver för att förbättra våra utbildningars kvalitét.
Hur tar vi reda på våra utbildningars styrkor och svagheter och vad vi kan göra för att förbättra dem ytterligare? Ett sätt är att undersöka hur väl studenterna uppfyller examensmålen. Vad som ska räknas som belägg för studenters måluppfyllelse är dock svårt, av flera olika skäl. Vår rekommendation blir att triangulera olika typer av belägg samt att tydligt involvera institutionerna i arbetet.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; ; ; ; ; ; and
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
host publication
10:e Pedagogiska Inspirationskonferensen 2018
series title
Pedagogiska inspirationskonferensen LTH
volume
10
pages
2 pages
publisher
Lund University
conference name
LTHs 10:e Pedagogiska Inspirationskonferens
conference location
Lund, Sweden
conference dates
2018-12-06 - 2018-12-06
ISSN
2003-3761
2003-377X
language
Swedish
LU publication?
yes
id
ffc32ed1-3c66-4d4d-bf25-7d4877f134f1
date added to LUP
2018-12-17 07:33:22
date last changed
2019-12-16 09:54:06
@inproceedings{ffc32ed1-3c66-4d4d-bf25-7d4877f134f1,
  abstract     = {{Universitetskanslerämbetet (UKÄ) ställer numera krav på svenska lärosäten att vi ska utvärdera oss själva. Vi på LTH bör då gemensamt försöka hitta sätt att uppfylla UKÄs krav som även ger de verktyg vi själva behöver för att förbättra våra utbildningars kvalitét.<br/>Hur tar vi reda på våra utbildningars styrkor och svagheter och vad vi kan göra för att förbättra dem ytterligare? Ett sätt är att undersöka hur väl studenterna uppfyller examensmålen. Vad som ska räknas som belägg för studenters måluppfyllelse är dock svårt, av flera olika skäl. Vår rekommendation blir att triangulera olika typer av belägg samt att tydligt involvera institutionerna i arbetet.}},
  author       = {{Alveteg, Mattias and Larsson, Rolf and Leire, Eva and Malm, Jan-Olle and Mauritsson, Johan and Nilsson, Sandra and Nordbeck, Patrik and Ståhl, Lars-Henrik}},
  booktitle    = {{10:e Pedagogiska Inspirationskonferensen 2018}},
  issn         = {{2003-3761}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{12}},
  publisher    = {{Lund University}},
  series       = {{Pedagogiska inspirationskonferensen LTH}},
  title        = {{Vad räknas som belägg för studenters måluppfyllelse?}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/73187339/G1_Alveteg_etal.pdf}},
  volume       = {{10}},
  year         = {{2018}},
}