Didaktiska irritationer i musiklärarutbildning : om kulturmöten och beredskap för pedagogisk utveckling
(2014) p.413-427- Abstract (Swedish)
- Genom reflekterande återblickar på musikpedagogiskt fältarbete i Västafrika, fokuserar detta kapitel på musikaliskt inspirerade forskningsmetoder och pedagogisk utveckling. Nyckelhändelsen är en intervju utförd i ett musikerhem i Basse, Gambia, ett samtal som får tjäna som typexempel på möjligheter i kulturellt gränsöverskridande forskning: Här tar min ”informant” rollen som medforskare, medan de 21 strängarna från hans kora spelar de ostinaton som av de intervjuade uppfattas som frågor. Svaren på dessa frågor kom i slutändan att forma min doktorsavhandling ”The Oral University”, ett inlägg i diskussionen om formellt och informellt lärande. Helt avgörande för forskningsprojektet om ”det muntliga universitetet” var det mångåriga samarbetet... (More)
- Genom reflekterande återblickar på musikpedagogiskt fältarbete i Västafrika, fokuserar detta kapitel på musikaliskt inspirerade forskningsmetoder och pedagogisk utveckling. Nyckelhändelsen är en intervju utförd i ett musikerhem i Basse, Gambia, ett samtal som får tjäna som typexempel på möjligheter i kulturellt gränsöverskridande forskning: Här tar min ”informant” rollen som medforskare, medan de 21 strängarna från hans kora spelar de ostinaton som av de intervjuade uppfattas som frågor. Svaren på dessa frågor kom i slutändan att forma min doktorsavhandling ”The Oral University”, ett inlägg i diskussionen om formellt och informellt lärande. Helt avgörande för forskningsprojektet om ”det muntliga universitetet” var det mångåriga samarbetet mellan mig själv, västerländsk forskare och musiker, och jali Alagi Mbye, musiker och vandrande bibliotek i mandinkatraditionen. Kapitlet avslutas med ett avsnitt om hur överraskningar, mellanrum och musik kan bidra till pedagogisk utveckling. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/4499836
- author
- Saether, Eva LU
- organization
- publishing date
- 2014
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- didaktiska irritationer, kulturmöten, musikpedagogik, Musik
- categories
- Higher Education
- host publication
- Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet
- editor
- Persson, Anders and Johansson, Roger
- pages
- 413 - 427
- publisher
- Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet
- ISBN
- 9789174738629
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 17921d3c-704e-4d64-81f2-e230c7032257 (old id 4499836)
- alternative location
- http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4437902&fileOId=4437905
- date added to LUP
- 2016-04-04 09:57:29
- date last changed
- 2019-03-08 02:31:04
@inbook{17921d3c-704e-4d64-81f2-e230c7032257, abstract = {{Genom reflekterande återblickar på musikpedagogiskt fältarbete i Västafrika, fokuserar detta kapitel på musikaliskt inspirerade forskningsmetoder och pedagogisk utveckling. Nyckelhändelsen är en intervju utförd i ett musikerhem i Basse, Gambia, ett samtal som får tjäna som typexempel på möjligheter i kulturellt gränsöverskridande forskning: Här tar min ”informant” rollen som medforskare, medan de 21 strängarna från hans kora spelar de ostinaton som av de intervjuade uppfattas som frågor. Svaren på dessa frågor kom i slutändan att forma min doktorsavhandling ”The Oral University”, ett inlägg i diskussionen om formellt och informellt lärande. Helt avgörande för forskningsprojektet om ”det muntliga universitetet” var det mångåriga samarbetet mellan mig själv, västerländsk forskare och musiker, och jali Alagi Mbye, musiker och vandrande bibliotek i mandinkatraditionen. Kapitlet avslutas med ett avsnitt om hur överraskningar, mellanrum och musik kan bidra till pedagogisk utveckling.}}, author = {{Saether, Eva}}, booktitle = {{Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet}}, editor = {{Persson, Anders and Johansson, Roger}}, isbn = {{9789174738629}}, keywords = {{didaktiska irritationer; kulturmöten; musikpedagogik; Musik}}, language = {{swe}}, pages = {{413--427}}, publisher = {{Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet}}, title = {{Didaktiska irritationer i musiklärarutbildning : om kulturmöten och beredskap för pedagogisk utveckling}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5426211/4499838.pdf}}, year = {{2014}}, }