Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Tydligare mål och förväntningar i projektbaserade kurser

Motte, Damien LU orcid ; Jensen, Lise LU ; Eftring, Håkan LU ; Elner-Haglund, Katarina LU ; Rassmus-Gröhn, Kirsten LU orcid and Sjögren, Anders LU (2018) LTH:s 10:e pedagogiska inspirationskonferens, 2018 In Proceedings från LTH:s Pedagogiska inspirationskonferens p.52-55
Abstract (Swedish)
CEQ-resultaten för en del projektbaserade kurser visar att studenterna upplever att kursens mål inte är tydliga (skalan "Tydliga mål", TM, i CEQ). Studenterna verkar således vara ganska osäkra på vad lärarna förväntar sig av dem. Detta är ett problem som kräver uppmärksamhet, eftersom otydliga mål och förväntningar kan vara en anledning till frustration, oro och onödig stress hos studenterna, även om de är i övrigt ganska nöjda med projektkurser i efterhand.
En intervjuundersökning med studenter från olika projektbaserade LTH-kurser har genomförts och en orsak-verkanmodell som förtydligar osäkerheterna som studenterna känner kring projektarbete har utvecklats.
Några lärare har redan lyckats förbättra sina kurser så att studenterna... (More)
CEQ-resultaten för en del projektbaserade kurser visar att studenterna upplever att kursens mål inte är tydliga (skalan "Tydliga mål", TM, i CEQ). Studenterna verkar således vara ganska osäkra på vad lärarna förväntar sig av dem. Detta är ett problem som kräver uppmärksamhet, eftersom otydliga mål och förväntningar kan vara en anledning till frustration, oro och onödig stress hos studenterna, även om de är i övrigt ganska nöjda med projektkurser i efterhand.
En intervjuundersökning med studenter från olika projektbaserade LTH-kurser har genomförts och en orsak-verkanmodell som förtydligar osäkerheterna som studenterna känner kring projektarbete har utvecklats.
Några lärare har redan lyckats förbättra sina kurser så att studenterna upplever att de vet vad som förväntas av dem, vilket speglas i resultatet som kurserna får i skalan TM i CEQenkäten. Baserat på dessa kurser och orsak-verkan-modellen presenteras ett angreppssätt och tre exempel. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; ; ; ; and
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
keywords
Course experience questionnaire, CEQ, SoTL
categories
Higher Education
host publication
LTHs 10:e Pedagogiska inspirationskonferens
series title
Proceedings från LTH:s Pedagogiska inspirationskonferens
pages
4 pages
publisher
Lunds Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Genombrottet
conference name
LTH:s 10:e pedagogiska inspirationskonferens, 2018
conference location
Lund, Sweden
conference dates
2018-12-06 - 2018-12-06
ISSN
2003-3761
2003-377X
language
Swedish
LU publication?
yes
id
cfa049ce-18da-409a-85bc-e1f7d8453b4c
alternative location
https://www.lth.se/genombrottet/lths-pedagogiska-inspirationskonferens/proceedings-2018/
https://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2018/D5_Motte_etal.pdf
https://journals.lub.lu.se/pige/article/view/21257
date added to LUP
2019-01-08 13:21:20
date last changed
2023-10-11 16:21:18
@inproceedings{cfa049ce-18da-409a-85bc-e1f7d8453b4c,
  abstract     = {{CEQ-resultaten för en del projektbaserade kurser visar att studenterna upplever att kursens mål inte är tydliga (skalan "Tydliga mål", TM, i CEQ). Studenterna verkar således vara ganska osäkra på vad lärarna förväntar sig av dem. Detta är ett problem som kräver uppmärksamhet, eftersom otydliga mål och förväntningar kan vara en anledning till frustration, oro och onödig stress hos studenterna, även om de är i övrigt ganska nöjda med projektkurser i efterhand.<br/>En intervjuundersökning med studenter från olika projektbaserade LTH-kurser har genomförts och en orsak-verkanmodell som förtydligar osäkerheterna som studenterna känner kring projektarbete har utvecklats.<br/>Några lärare har redan lyckats förbättra sina kurser så att studenterna upplever att de vet vad som förväntas av dem, vilket speglas i resultatet som kurserna får i skalan TM i CEQenkäten. Baserat på dessa kurser och orsak-verkan-modellen presenteras ett angreppssätt och tre exempel.}},
  author       = {{Motte, Damien and Jensen, Lise and Eftring, Håkan and Elner-Haglund, Katarina and Rassmus-Gröhn, Kirsten and Sjögren, Anders}},
  booktitle    = {{LTHs 10:e Pedagogiska inspirationskonferens}},
  issn         = {{2003-3761}},
  keywords     = {{Course experience questionnaire; CEQ; SoTL}},
  language     = {{swe}},
  pages        = {{52--55}},
  publisher    = {{Lunds Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Genombrottet}},
  series       = {{Proceedings från LTH:s Pedagogiska inspirationskonferens}},
  title        = {{Tydligare mål och förväntningar i projektbaserade kurser}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/56612733/D5_Motte_etal.pdf}},
  year         = {{2018}},
}