Framgångsrika skolledare i spänningsfält och allianser
(2003) p.33-56- Abstract (Swedish)
- Vad gör en skolledare framgångsrik? Och vad gör en framgångsrik skolledare? I denna artikel presenteras några resultat från forskningsprojektet Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer, vilka delvis utgör svar på frågorna. Resultaten härrör från intervjuer, enkäter, observationer och elevuppsatser och utgörs av olika skolaktörers kriterier för bedömning av skolledares framgång. I likhet med annan forskning på området konstateras att skolledare befinner sig i spänningsfält som konstitueras av olika skolaktörers varierande intressen. Dessa förhållanden analyseras i artikeln genom att för det första kopplas samman med tre spänningsfält som överhuvudtaget sätter sin prägel på dagens svenska skola: spänningsfältet mellan arbetsgivare... (More)
- Vad gör en skolledare framgångsrik? Och vad gör en framgångsrik skolledare? I denna artikel presenteras några resultat från forskningsprojektet Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer, vilka delvis utgör svar på frågorna. Resultaten härrör från intervjuer, enkäter, observationer och elevuppsatser och utgörs av olika skolaktörers kriterier för bedömning av skolledares framgång. I likhet med annan forskning på området konstateras att skolledare befinner sig i spänningsfält som konstitueras av olika skolaktörers varierande intressen. Dessa förhållanden analyseras i artikeln genom att för det första kopplas samman med tre spänningsfält som överhuvudtaget sätter sin prägel på dagens svenska skola: spänningsfältet mellan arbetsgivare och anställda; mellan elever och vuxna; samt mellan förändring och beständighet. För det andra analyseras skolledares allianser med olika andra aktörer inom skolan. Allianserna är på en och samma gång ett sätt att hantera de spänningar som skolledare vardagligen möter och ett sätt att konstruera framgång. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/639794
- author
- Persson, Anders LU ; Andersson, Gunnar LU and Nilsson-Lindström, Margareta LU
- organization
- publishing date
- 2003
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- spänningsfält, karriärkultur, tvångskultur, allianser, framgångsrika skolledare, sociology, skolforskning, sociologi, skolkultur, kunskapskultur, skolledarskap, skolkulturer, utbildningsvetenskap, educational sciences
- host publication
- Skolkulturer
- editor
- Persson, Anders
- pages
- 33 - 56
- publisher
- Studentlitteratur AB
- ISBN
- 9144028806
- project
- Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- additional info
- Finns som talbok
- id
- 1552ef01-3cfc-4277-9549-924c7fedffb2 (old id 639794)
- date added to LUP
- 2016-04-04 12:14:13
- date last changed
- 2018-11-21 21:09:48
@inbook{1552ef01-3cfc-4277-9549-924c7fedffb2, abstract = {{Vad gör en skolledare framgångsrik? Och vad gör en framgångsrik skolledare? I denna artikel presenteras några resultat från forskningsprojektet Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer, vilka delvis utgör svar på frågorna. Resultaten härrör från intervjuer, enkäter, observationer och elevuppsatser och utgörs av olika skolaktörers kriterier för bedömning av skolledares framgång. I likhet med annan forskning på området konstateras att skolledare befinner sig i spänningsfält som konstitueras av olika skolaktörers varierande intressen. Dessa förhållanden analyseras i artikeln genom att för det första kopplas samman med tre spänningsfält som överhuvudtaget sätter sin prägel på dagens svenska skola: spänningsfältet mellan arbetsgivare och anställda; mellan elever och vuxna; samt mellan förändring och beständighet. För det andra analyseras skolledares allianser med olika andra aktörer inom skolan. Allianserna är på en och samma gång ett sätt att hantera de spänningar som skolledare vardagligen möter och ett sätt att konstruera framgång.}}, author = {{Persson, Anders and Andersson, Gunnar and Nilsson-Lindström, Margareta}}, booktitle = {{Skolkulturer}}, editor = {{Persson, Anders}}, isbn = {{9144028806}}, keywords = {{spänningsfält; karriärkultur; tvångskultur; allianser; framgångsrika skolledare; sociology; skolforskning; sociologi; skolkultur; kunskapskultur; skolledarskap; skolkulturer; utbildningsvetenskap; educational sciences}}, language = {{swe}}, pages = {{33--56}}, publisher = {{Studentlitteratur AB}}, title = {{Framgångsrika skolledare i spänningsfält och allianser}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5959417/1259834.pdf}}, year = {{2003}}, }