Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Användning av CEQ:s TM-skala för projektbaserade kurser

Motte, Damien LU orcid ; Eftring, Håkan LU ; Elner-Haglund, Katarina LU ; Rassmus-Gröhn, Kirsten LU orcid ; Sjögren, Anders LU and Jensen, Lise LU (2021) LTH:s 11:e pedagogiska inspirationskonferens, 2021 In Proceedings från LTH:s Pedagogiska inspirationskonferens p.9-12
Abstract (Swedish)
Skalan Tydliga mål (TM) i Course Evaluation Questionnaire (CEQ, en kursutvärderingsenkät som ges vid Lunds Tekniska Högskola), mäter hur väl lärarna kommunicerar kursens lärandemål och vad de förväntar sig att studenterna ska prestera för att uppfylla lärandemålen. Projektbaserade kurser har en form av examination – pro- jektet – som inte är vanlig för studenterna och där tydlighet har en särskild vikt. Projektbaserade kurser har ofta ett sämre betyg för TM-skalan än andra kurser, vilket indikerar att stu- denterna oftare känner sig osäkra på vad de förväntas leverera och hur deras projekt kommer att bedömas.

Flera orsaker till dessa osäkerheter har tidigare identifierats och i denna studie har... (More)
Skalan Tydliga mål (TM) i Course Evaluation Questionnaire (CEQ, en kursutvärderingsenkät som ges vid Lunds Tekniska Högskola), mäter hur väl lärarna kommunicerar kursens lärandemål och vad de förväntar sig att studenterna ska prestera för att uppfylla lärandemålen. Projektbaserade kurser har en form av examination – pro- jektet – som inte är vanlig för studenterna och där tydlighet har en särskild vikt. Projektbaserade kurser har ofta ett sämre betyg för TM-skalan än andra kurser, vilket indikerar att stu- denterna oftare känner sig osäkra på vad de förväntas leverera och hur deras projekt kommer att bedömas.

Flera orsaker till dessa osäkerheter har tidigare identifierats och i denna studie har sambandet mellan dessa orsaker och omdömena på TM-skalan undersökt. För detta syfte byggdes en ”osäkerhetsskala” (OS); ett aggregerat mått av osäkerheten studenterna upplever p.g.a. dessa orsaker. Resultaten visar att det finns en stark korrelation mellan OS och TM-skalan för de tre kurser som ingick i studien.

I studien undersöktes även om studenternas individuella at tityd mot och hantering av osäkerhet påverkar deras svar till TM-skalan. För detta användes en kort version av instrumen- tet Uncertainty Response Scale (URS). Ingen korrelation mel- lan URS och TM-skalan och mellan URS och OS hittades. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
; ; ; ; and
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
keywords
Course experience questionnaire, CEQ, SoTL
categories
Higher Education
host publication
LTHs 11:e Pedagogiska inspirationskonferens
series title
Proceedings från LTH:s Pedagogiska inspirationskonferens
pages
4 pages
publisher
Lunds Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Genombrottet
conference name
LTH:s 11:e pedagogiska inspirationskonferens, 2021
conference location
Lund, Sweden
conference dates
2021-12-09 - 2021-12-09
ISSN
2003-377X
2003-3761
language
Swedish
LU publication?
yes
id
91b4cf97-4613-4c67-b910-c7892e469ffc
alternative location
https://www.lth.se/cee/lths-pedagogiska-inspirationskonferens/proceedings-2021/
https://www.lth.se/fileadmin/cee/genombrottet/konferens2021/A1_Motte_etal.pdf
https://journals.lub.lu.se/pige/article/view/23840
date added to LUP
2022-05-19 11:11:52
date last changed
2023-02-06 13:57:53
@inproceedings{91b4cf97-4613-4c67-b910-c7892e469ffc,
  abstract     = {{Skalan Tydliga mål (TM) i Course Evaluation Questionnaire (CEQ, en kursutvärderingsenkät som ges vid Lunds Tekniska Högskola), mäter hur väl lärarna kommunicerar kursens lärandemål och vad de förväntar sig att studenterna ska prestera för att uppfylla lärandemålen. Projektbaserade kurser har en form av examination – pro- jektet – som inte är vanlig för studenterna och där tydlighet har en särskild vikt. Projektbaserade kurser har ofta ett sämre betyg för TM-skalan än andra kurser, vilket indikerar att stu- denterna oftare känner sig osäkra på vad de förväntas leverera och hur deras projekt kommer att bedömas.<br/><br/>Flera orsaker till dessa osäkerheter har tidigare identifierats och i denna studie har sambandet mellan dessa orsaker och omdömena på TM-skalan undersökt. För detta syfte byggdes en ”osäkerhetsskala” (OS); ett aggregerat mått av osäkerheten studenterna upplever p.g.a. dessa orsaker. Resultaten visar att det finns en stark korrelation mellan OS och TM-skalan för de tre kurser som ingick i studien.<br/><br/>I studien undersöktes även om studenternas individuella at tityd mot och hantering av osäkerhet påverkar deras svar till TM-skalan. För detta användes en kort version av instrumen- tet Uncertainty Response Scale (URS). Ingen korrelation mel- lan URS och TM-skalan och mellan URS och OS hittades.}},
  author       = {{Motte, Damien and Eftring, Håkan and Elner-Haglund, Katarina and Rassmus-Gröhn, Kirsten and Sjögren, Anders and Jensen, Lise}},
  booktitle    = {{LTHs 11:e Pedagogiska inspirationskonferens}},
  issn         = {{2003-377X}},
  keywords     = {{Course experience questionnaire; CEQ; SoTL}},
  language     = {{swe}},
  pages        = {{9--12}},
  publisher    = {{Lunds Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Genombrottet}},
  series       = {{Proceedings från LTH:s Pedagogiska inspirationskonferens}},
  title        = {{Användning av CEQ:s TM-skala för projektbaserade kurser}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/118674762/A1_Motte_etal.pdf}},
  year         = {{2021}},
}