Normkritisk pedagogik : samtal om normer och förändringsmöjligheter i högre utbildning
(2015) Lunds universitets utvecklingskonferens, 2015- Abstract (Swedish)
- I det följande målar vi upp några utgångspunkter för ett rundabordssamtal om normkritisk pedagogik och metoder för förändring inom högre utbildning. Med hjälp av begrepp som normbärare, privilegier, klonade kulturer och intersektionalitet vill vi lägga grunden för en förståelse av hur föreställningar om ”normala” och ”avvikare” skapas och hur dessa föreställningar gynnar och missgynnar olika grupper. Normkritisk pedagogik låter oss se
oss själva och våra egna möjligheter att göra undervisningen och studiemiljön öppen och välkomnande för fler. Varje avsnitt i texten avslutas med ett par frågor som uppmanar till reflektion. Frågorna bär vi med oss till rundabordssamtalet.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/8311456
- author
- Lekebjer, Camilla LU ; Arvidsson, Valfrid ; Hildebrand, Ämma LU ; Lindqvist, Anna LU ; Linné, Tobias LU ; Novén, Mikael LU and Pobiega, Jenny LU
- organization
- publishing date
- 2015
- type
- Contribution to conference
- publication status
- published
- subject
- categories
- Higher Education
- conference name
- Lunds universitets utvecklingskonferens, 2015
- conference location
- Lund, Sweden
- conference dates
- 2015-11-26 - 2015-11-26
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 9101180a-fcd1-4e67-bbe8-386113fe721e (old id 8311456)
- date added to LUP
- 2016-04-04 14:13:00
- date last changed
- 2018-11-21 21:19:00
@misc{9101180a-fcd1-4e67-bbe8-386113fe721e, abstract = {{I det följande målar vi upp några utgångspunkter för ett rundabordssamtal om normkritisk pedagogik och metoder för förändring inom högre utbildning. Med hjälp av begrepp som normbärare, privilegier, klonade kulturer och intersektionalitet vill vi lägga grunden för en förståelse av hur föreställningar om ”normala” och ”avvikare” skapas och hur dessa föreställningar gynnar och missgynnar olika grupper. Normkritisk pedagogik låter oss se<br/><br> oss själva och våra egna möjligheter att göra undervisningen och studiemiljön öppen och välkomnande för fler. Varje avsnitt i texten avslutas med ett par frågor som uppmanar till reflektion. Frågorna bär vi med oss till rundabordssamtalet.}}, author = {{Lekebjer, Camilla and Arvidsson, Valfrid and Hildebrand, Ämma and Lindqvist, Anna and Linné, Tobias and Novén, Mikael and Pobiega, Jenny}}, language = {{swe}}, title = {{Normkritisk pedagogik : samtal om normer och förändringsmöjligheter i högre utbildning}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/6308134/8311537.pdf}}, year = {{2015}}, }