”’Man måste verkligen ändra i läroböckerna för att få en ändring i samhället’. Kön och könsidentitet i skolan”
(2022) p.159-177- Abstract (Swedish)
- Denna text beskriver hur normer kring kön påverkar elever som är trans på olika sätt, alltså till exempel killar med transerfarenhet, ickebinära och transtjejer. Texten bygger på en intervjustudie med 13 unga och unga vuxna som berättar om sina erfarenheter av att vara trans på olika sätt i skolan. Det är den första studien av sitt slag i en svensk kontext.
Deltagarna i studien var mellan 16 och 25 år när vi möttes, och kom från både stora städer och mindre orter i olika delar av landet. De flesta gick fortfarande i skolan. Deltagarnas analyser av skolan lyfter både konkreta situationer och övergripande strukturer där skolan brister, och deltagarna berättar om klassrum och skolor där personal aktivt arbetar på ett medvetet sätt med... (More) - Denna text beskriver hur normer kring kön påverkar elever som är trans på olika sätt, alltså till exempel killar med transerfarenhet, ickebinära och transtjejer. Texten bygger på en intervjustudie med 13 unga och unga vuxna som berättar om sina erfarenheter av att vara trans på olika sätt i skolan. Det är den första studien av sitt slag i en svensk kontext.
Deltagarna i studien var mellan 16 och 25 år när vi möttes, och kom från både stora städer och mindre orter i olika delar av landet. De flesta gick fortfarande i skolan. Deltagarnas analyser av skolan lyfter både konkreta situationer och övergripande strukturer där skolan brister, och deltagarna berättar om klassrum och skolor där personal aktivt arbetar på ett medvetet sätt med könsnormer och stödjer könsnormbrytande elever.
Utifrån deltagarnas berättelser kommer jag med denna text att beskriva fyra olika typer av skolmiljöer och klassrumssituationer som är mer eller mindre inkluderande för elever som är trans på olika sätt. Texten ”Förändring pågår! Förslag på förändringsarbete kring kön och könsidentitet i skolan” kan läsas som komplement till denna text. Där belyser jag sex områden där enskilda lärare, lärarlag och hela skolor kan arbeta aktivt för en skola där elever som bryter mot könsnormer inte utsätts för exkludering, minoritetsstress och våld.
(Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/062cf10e-f966-4cd1-9120-77fb83a35235
- author
- Schmitt, Irina LU
- organization
- alternative title
- “You really have to change the textbooks to change society". Gender and gender identity in schools
- publishing date
- 2022-06-02
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- könsidentitet, skola, Sverige, kön, Cisnormativitet, intersektionalitet, trans, ickebinär, gender identity, school, Sweden, gender, cisnormativity, intersectionality, trans, nonbinary
- host publication
- "Jag är inte ensam, det finns andra som jag". Rapport om unga hbtqi-personers levnadsvillkor
- editor
- Westerlund, Ulrika ; Sevedag, Vanessa ; Hård, Vierge ; Karlsson, Karl and Lidmark, Johan
- pages
- 159 - 177
- publisher
- Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
- project
- Young trans* and intersex peoples' experience of school
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 062cf10e-f966-4cd1-9120-77fb83a35235
- alternative location
- https://www.mucf.se/publikationer/jag-ar-inte-ensam-det-finns-andra-som-jag
- date added to LUP
- 2022-06-30 16:09:41
- date last changed
- 2023-09-27 13:45:08
@misc{062cf10e-f966-4cd1-9120-77fb83a35235, abstract = {{Denna text beskriver hur normer kring kön påverkar elever som är trans på olika sätt, alltså till exempel killar med transerfarenhet, ickebinära och transtjejer. Texten bygger på en intervjustudie med 13 unga och unga vuxna som berättar om sina erfarenheter av att vara trans på olika sätt i skolan. Det är den första studien av sitt slag i en svensk kontext. <br/>Deltagarna i studien var mellan 16 och 25 år när vi möttes, och kom från både stora städer och mindre orter i olika delar av landet. De flesta gick fortfarande i skolan. Deltagarnas analyser av skolan lyfter både konkreta situationer och övergripande strukturer där skolan brister, och deltagarna berättar om klassrum och skolor där personal aktivt arbetar på ett medvetet sätt med könsnormer och stödjer könsnormbrytande elever. <br/>Utifrån deltagarnas berättelser kommer jag med denna text att beskriva fyra olika typer av skolmiljöer och klassrumssituationer som är mer eller mindre inkluderande för elever som är trans på olika sätt. Texten ”Förändring pågår! Förslag på förändringsarbete kring kön och könsidentitet i skolan” kan läsas som komplement till denna text. Där belyser jag sex områden där enskilda lärare, lärarlag och hela skolor kan arbeta aktivt för en skola där elever som bryter mot könsnormer inte utsätts för exkludering, minoritetsstress och våld. <br/>}}, author = {{Schmitt, Irina}}, booktitle = {{"Jag är inte ensam, det finns andra som jag". Rapport om unga hbtqi-personers levnadsvillkor}}, editor = {{Westerlund, Ulrika and Sevedag, Vanessa and Hård, Vierge and Karlsson, Karl and Lidmark, Johan}}, keywords = {{könsidentitet; skola; Sverige; kön; Cisnormativitet; intersektionalitet; trans; ickebinär; gender identity; school; Sweden; gender; cisnormativity; intersectionality; trans; nonbinary}}, language = {{swe}}, month = {{06}}, pages = {{159--177}}, publisher = {{Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor}}, title = {{”’Man måste verkligen ändra i läroböckerna för att få en ändring i samhället’. Kön och könsidentitet i skolan”}}, url = {{https://www.mucf.se/publikationer/jag-ar-inte-ensam-det-finns-andra-som-jag}}, year = {{2022}}, }