Pedagogisk utbildning i ett utvecklingsperspektiv
(2005) Utvecklingskonferensen för högre utbildning, 2005- Abstract
- Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning har nu blivit verklighet runt om i landet. Det finns från flera håll en stark förhoppning om att sådan utbildning ska bidra till att undervisningen utvecklas. Samtidigt kostar dessa kurser både pengar och tid, något som kanske går ut över andra utvecklingsinitiativ. Det är därför extra viktigt att ha ett utvecklingsperspektiv vid planering och genomförande av dessa kurser. Hur kan ett sådant perspektiv se ut?
Det finns idag en ökande medvetenhet om hur det sociala sammanhang lärare befinner sig i kan begränsa alternativt möjliggöra utveckling av undervisningen. Trowler & Cooper (2002) definierar det sociala sammanhanget med en beskrivning av teaching and learning... (More) - Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning har nu blivit verklighet runt om i landet. Det finns från flera håll en stark förhoppning om att sådan utbildning ska bidra till att undervisningen utvecklas. Samtidigt kostar dessa kurser både pengar och tid, något som kanske går ut över andra utvecklingsinitiativ. Det är därför extra viktigt att ha ett utvecklingsperspektiv vid planering och genomförande av dessa kurser. Hur kan ett sådant perspektiv se ut?
Det finns idag en ökande medvetenhet om hur det sociala sammanhang lärare befinner sig i kan begränsa alternativt möjliggöra utveckling av undervisningen. Trowler & Cooper (2002) definierar det sociala sammanhanget med en beskrivning av teaching and learning regimes (TLR) bestående av ett antal kulturella komponenter vilka påverkar lärares upplevelser och agerande i och runt undervisningen. Ett utvecklingsperspektiv på högskolepedagogisk utbildning bör därför innebära tankar inte bara om hur individer ska utvecklas utan också om hur kurserna ska bidra till att det sociala sammanhanget och dess TLR kan utvecklas. Vi menar att detta perspektiv lätt förbises. Själva begreppet behörighetsgivande är i detta sammanhang problematiskt. Det signalerar att utbildningen gör någon behörig till ett sammanhang – inte att sammanhanget bör utvecklas!
Detta rundabordsamtal syftar till att fördjupa diskussionen kring utmaningen att utveckla både individer och det sammanhang de ingår i. Vi hävdar att högskolepedagogisk utbildning måste ses som en del i en strategi som syftar till utveckling av undervisningen inom den högre utbildningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/1046478
- author
- Sonesson, Anders LU ; Mårtensson, Katarina LU and Roxå, Torgny LU
- organization
- publishing date
- 2005
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- keywords
- SoTL
- categories
- Higher Education
- host publication
- Utvecklingskonferensen för högre utbildning 2005
- editor
- Järnefelt, Ingrid
- publisher
- UCLU - Lunds universitet
- conference name
- Utvecklingskonferensen för högre utbildning, 2005
- conference location
- Karlstad, Sweden
- conference dates
- 2005-11-16 - 2005-11-18
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- additional info
- Department affilation moved from v1000887 (CED - Centre for Educational Development) to v1000942 (Division for Higher Education Development) on 2016-03-31 08:48:53.
- id
- 8e287c86-98c1-48ee-a9b8-608df9547da2 (old id 1046478)
- date added to LUP
- 2016-04-04 10:48:05
- date last changed
- 2023-03-08 02:54:13
@inproceedings{8e287c86-98c1-48ee-a9b8-608df9547da2, abstract = {{Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning har nu blivit verklighet runt om i landet. Det finns från flera håll en stark förhoppning om att sådan utbildning ska bidra till att undervisningen utvecklas. Samtidigt kostar dessa kurser både pengar och tid, något som kanske går ut över andra utvecklingsinitiativ. Det är därför extra viktigt att ha ett utvecklingsperspektiv vid planering och genomförande av dessa kurser. Hur kan ett sådant perspektiv se ut? <br/><br> <br/><br> Det finns idag en ökande medvetenhet om hur det sociala sammanhang lärare befinner sig i kan begränsa alternativt möjliggöra utveckling av undervisningen. Trowler & Cooper (2002) definierar det sociala sammanhanget med en beskrivning av teaching and learning regimes (TLR) bestående av ett antal kulturella komponenter vilka påverkar lärares upplevelser och agerande i och runt undervisningen. Ett utvecklingsperspektiv på högskolepedagogisk utbildning bör därför innebära tankar inte bara om hur individer ska utvecklas utan också om hur kurserna ska bidra till att det sociala sammanhanget och dess TLR kan utvecklas. Vi menar att detta perspektiv lätt förbises. Själva begreppet behörighetsgivande är i detta sammanhang problematiskt. Det signalerar att utbildningen gör någon behörig till ett sammanhang – inte att sammanhanget bör utvecklas! <br/><br> <br/><br> Detta rundabordsamtal syftar till att fördjupa diskussionen kring utmaningen att utveckla både individer och det sammanhang de ingår i. Vi hävdar att högskolepedagogisk utbildning måste ses som en del i en strategi som syftar till utveckling av undervisningen inom den högre utbildningen.}}, author = {{Sonesson, Anders and Mårtensson, Katarina and Roxå, Torgny}}, booktitle = {{Utvecklingskonferensen för högre utbildning 2005}}, editor = {{Järnefelt, Ingrid}}, keywords = {{SoTL}}, language = {{swe}}, publisher = {{UCLU - Lunds universitet}}, title = {{Pedagogisk utbildning i ett utvecklingsperspektiv}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/64883995/as2.pdf}}, year = {{2005}}, }