Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Forskningens betydelse för undervisningen – ett diskussionsunderlag

Ahlberg, Anders LU and Pelger, Susanne LU (2006) LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006
Abstract (Swedish)
Kan man i forskningsdominerade miljöer bättre än idag utnyttja sin närhet till (och kunskap om) de egna forskningsprocesserna då man planerar undervisningen? Hur ska undervisningsdominerade högskolemiljöer hämta inspiration till sin undervisning från forskningen i det egna ämnet? Hur ska individuella lärare orientera sin undervisning visavi sin forskning under karriären? Och sist men inte minst; vad är bäst för studenternas lärande, och för samhället i stort?
Please use this url to cite or link to this publication:
author
and
organization
publishing date
type
Chapter in Book/Report/Conference proceeding
publication status
published
subject
keywords
SoTL
categories
Higher Education
host publication
[Host publication title missing]
publisher
Lunds Tekniska Högskola
conference name
LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006
conference location
Lund, Sweden
conference dates
2006-06-01 - 2006-06-01
language
Swedish
LU publication?
yes
additional info
Department affilation moved from v1000887 (CED - Centre for Educational Development) to v1000942 (Division for Higher Education Development) on 2016-03-31 08:48:59.
id
6a77f4d8-3d59-4be4-8dad-10c345a4fe2c (old id 1626651)
alternative location
http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2006/Ahlberg___Pelger_bidrag_nr_9_inspirationskonferensen__VERSION_3_.pdf
date added to LUP
2016-04-04 10:11:03
date last changed
2018-11-21 20:57:16
@inproceedings{6a77f4d8-3d59-4be4-8dad-10c345a4fe2c,
  abstract     = {{Kan man i forskningsdominerade miljöer bättre än idag utnyttja sin närhet till (och kunskap om) de egna forskningsprocesserna då man planerar undervisningen? Hur ska undervisningsdominerade högskolemiljöer hämta inspiration till sin undervisning från forskningen i det egna ämnet? Hur ska individuella lärare orientera sin undervisning visavi sin forskning under karriären? Och sist men inte minst; vad är bäst för studenternas lärande, och för samhället i stort?}},
  author       = {{Ahlberg, Anders and Pelger, Susanne}},
  booktitle    = {{[Host publication title missing]}},
  keywords     = {{SoTL}},
  language     = {{swe}},
  publisher    = {{Lunds Tekniska Högskola}},
  title        = {{Forskningens betydelse för undervisningen – ett diskussionsunderlag}},
  url          = {{http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2006/Ahlberg___Pelger_bidrag_nr_9_inspirationskonferensen__VERSION_3_.pdf}},
  year         = {{2006}},
}