Ökad kunskapsvolym riskerar att leda till fragmentisering och likriktning
(2022) In Skolverkets artiklar om forskning- Abstract (Swedish)
- Mänsklighetens växande kunskapsvolym gör det allt svårare för lärare att värdera den kunskap som finns, och att välja ut vad som ska göras till en del av undervisningen. Det leder paradoxalt nog inte bara till ökad fragmentisering utan också till ökad likriktning, menar den belgiske sociologen Eric Mangez.
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/4db16549-6676-43d7-8301-1fba27b9a7ec
- author
- Bosseldal, Ingrid LU
- organization
- publishing date
- 2022-11-16
- type
- Other contribution
- publication status
- published
- subject
- keywords
- likriktning, skola, kunskapsbildning
- in
- Skolverkets artiklar om forskning
- publisher
- Skolverket
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- additional info
- Artikeln presenterar resultat av forskning. Texten är framtagen vid ett universitet eller högskola på uppdrag av Skolverket.
- id
- 4db16549-6676-43d7-8301-1fba27b9a7ec
- alternative location
- https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/okad-kunskapsvolym-riskerar-att-leda-till-fragmentisering-och-likriktning
- date added to LUP
- 2025-03-17 22:04:08
- date last changed
- 2025-04-15 09:15:35
@misc{4db16549-6676-43d7-8301-1fba27b9a7ec, abstract = {{Mänsklighetens växande kunskapsvolym gör det allt svårare för lärare att värdera den kunskap som finns, och att välja ut vad som ska göras till en del av undervisningen. Det leder paradoxalt nog inte bara till ökad fragmentisering utan också till ökad likriktning, menar den belgiske sociologen Eric Mangez.}}, author = {{Bosseldal, Ingrid}}, keywords = {{likriktning; skola; kunskapsbildning}}, language = {{swe}}, month = {{11}}, publisher = {{Skolverket}}, series = {{Skolverkets artiklar om forskning}}, title = {{Ökad kunskapsvolym riskerar att leda till fragmentisering och likriktning}}, url = {{https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/okad-kunskapsvolym-riskerar-att-leda-till-fragmentisering-och-likriktning}}, year = {{2022}}, }